Feiring av Leaf nummer 30.000 i Norge
Leaf nummer 30.000 til venstre, privateide Leaf nummer 1 til høyre. Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Feiring av Leaf nummer 30.000 i Norge
Kommunikasjonssjef i Nissan Norge, Knut Arne Marcussen, overrekker blomster til Jens Kirkebø, som har eid sin Leaf siden 30.10.2011 - den første privatregistrerte Leaf i Norge. Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Feiring av Leaf nummer 30.000 i Norge
Her får Ann Cathrine Bjerring Pedersen offisielt overrukket sin Nissan Leaf - nummer 30.000 i Norge. Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Feiring av Leaf nummer 30.000 i Norge
Kommunikasjonssjef og Leaf-eiere - alle fornøyd med dagen. Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Feiring av Leaf nummer 30.000 i Norge
Dette er Leaf nummer 30.000 i Norge - offisielt. Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Feiret 30.000 Leaf

Nissan kunne klappe seg selv på skulderen i dag, med overleveringen av Leaf nummer 30.000 i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Det er vel lov å gjøre litt stas på seg selv når du akkurat skal overlevere det 30.000-ende eksemplaret av den mest solgte elbilen i Norge (tallet inkluderer alle registrerte Leaf i Norge, inkludert bruktimporterte modeller) – i det desidert største elbilmarkedet i Europa.

Nissan mener i hvert fall det, og for anledningen hadde de hanket inn Jens Kirkebø – mannen somvar først i Norge til kunne parkere en Leaf hjemme.

Nummer 1 og nummer 30.000 – sånn omtrent, i hvert fall – side om side på Tjuvholmen i Oslo.

Teknisk sett var det et rederi som fikk den første Leafen i Norge, men Kirkebø kan i hvert fall skryte av å ha den første privateide bilen.

- Den ble registrert 30. oktober 2011, forteller Kirkebø.

- Egentlig var det satt en sperrefrist på registreringene til 1. november på de privatsolgte Leafene. Wilhelmsen-rederiet skulle ha den aller første.

- Men sånn utpå ettermiddagen den 30. oktober ringte de bort og sjekket om Wilhelmsen hadde fått registrert sinn, og det hadde de – så da var forhandleren min frempå og registrerte min samme dag.

Ifølge Kirkebø ble det litt kok på sosiale medier da han fikk sin «før tiden», men den NSB-ansatte lokføreren har gjort seg godt nytte av bilen.

- Den blir brukt til all småkjøring, sier han.

Den seremonielle eier av bil nummer 30.000 ble Ann Cathrine Bjerring Pedersen, Nissan-eier gjennom 20 år.

Hennes nye stolthet er en knallrød bil som ved siden av Kirkebøs hvite viser hvor lite som har forandret seg på Leaf i løpet av de seks årene som har gått.

Never change a winning team?

Suksessoppskrift
Det er i hvert fall liten tvil om at Leaf har vært en vinneroppskrift, og satt Nissan på kartet for alvor i Norge de siste årene.

- Vi tør å satse, sier Nissans nordiske sjef for elektriske kjøretøy, Pierril Pouret.

- Vi så det med Qashqai, som egentlig definerte crossover-segmentet, og med Leaf på elbil.

- Nå ser vi at den største investeringen til alle bilprodusenter er i elektriske kjøretøy, den investeringen tok vi for flere år siden – blant annet med tre milliarder euro i batteriteknologi og -fabrikk.

- Det kjører nå 300.000 elektriske Nissan på europeiske veier.

At over ti prosent (det er noen e-NV200 inne i bildet her også) er i Norge har forbløffet en hel bilverden, selv om årsakene er ganske enkle: Insentiver, insentiver og insentiver.

- Siste året har det vært 12-15 bilprodusenter på besøk – også produsenter som i dag ikke tilbyr elbil – for å se på norske forhold, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

- De ser på Norge som et eksempel på fremtidens bilmarked, sier hun.

Hvor går så veien videre for Leaf? Dagens modell nærmer seg slutten, og et generasjonsskifte er rett rundt hjørnet.

- Enten denne eller neste uke – da får dere vite litt mer om den kommende Leaf, forteller elbil-sjef Pouret.

- Den offisielle avdukingen av helt nye Leaf er 6. september – og frem til da vil vi dryppe litt info om teknologi og design gradvis.

Det er vel ikke utenkelig å tro at neste Leaf kan ligne ganske mye på IDS-konseptet Nissan viste for halvannet år siden.

- Det eneste vi kan si er at neste generasjon Leaf blir den første Nissan i Europa med ProPilot selvkjøringssystemer.

- Lansering 6. september – når kan vi se bilen på norske veier?

- Det ønsker jeg ikke si noe om nå.

I mellomtiden kan du jo kikke på spionbilder av en godt maskert utgave av den kommende Leaf.

Powered by Labrador CMS