-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hvem vinner i mars, Nissan eller Tesla?
Det brygger opp til et rotterace mellom Tesla og Nissan om å bli først og størst i mars og i første kvartal.
I forrige uke passerte Nissan Leaf VW Golf som mest foretrukne bilmodell så langt i år, men Tesla kan komme som et forstyrrende element inn i dette bildet.
Nissan hadde ved inngangen til uke 12 registrert 1011 Leaf i mars og 1837 biler akkumulert.
Tesla hadde med modellene S og X på samme tidspunkt akkumulert 637 utleveringer, 323 av Model S og 314 av Model X.
Båtlast med Teslaer
Så kom det en båt med Teslaer til Göteborg, og plutselig begynte noe å skje.
Det første var den noe ubehagelige oppmerksomheten Tesla ble til del for å frakte elbilene sine på dieseltransportbiler som langt fra holdt Teslas bilutslippsstandard, og som i en del tilfeller av tekniske årsaker heller ikke var velkomne på norske veier.
Det hindret ikke Tesla i å få på plass hundrevis av elbiler, biler som nå, i følge bransjenettstedet BilNytt.no, registreres i et tempo knapt noen andre enn Testa er i stand til, altså 120 til 140 biler om dagen. I følge teslastats.no var det tidlig på ettermiddagen i dag (23. mars) registrert 881 nye Teslaer denne måneden fordelt på 452 Model S og 429 Model X.
Øker tempoet
Kilder med kjennskap til Tesla, sier imidlertid til BilNytt.no at det store trykket først kommer helt mot slutten av måneden. På grunn av påsken er det nå bare tre registreringsdager igjen før påskehelligdagene setter punktum.
På det meste har Tesla registrert 278 biler på én dag. Det skjedde 19. desember i fjor og førte til at Tesla i julemåneden ble nummer én med Model X og nummer to med Model S. Noe slikt har naturligvis aldri skjedd noe sted i verden før.
Har biler
Også Nissan har god tilgang på biler og registrerte 478 Leaf i forrige uke. Knut Arne Marcussen, informasjonsansvarlig for Nissan, nekter å melde seg på i noen konkurranse med Tesla, men sier at leveringssituasjonen er god og at Nissan naturligvis gjør alt som står i deres makt for å korte ned ventetiden for kunder som har bestilt Leaf og allerede ventet på bilen i mange måneder.
De høye registreingstallene til Nissan og Tesla påvirker naturligvis elbilandelen. Av det totale personbilvolumet i 2017 på 158.650 utgjorde elbilene 20,8 prosent (36.607). Men i desember var andelen hele 27,5 prosent, bare slått av september samme år med 28,6 prosent.
Tall fra OFV viser en elbilandel i mars i år på 33,7 prosent, og mye tyder på at den kommer til å passere 40 prosent – og kanskje nærme seg 50 prosent av bilutleveringene når registreingstallene oppsummeres første dag etter påske.
Akkumulert står elbilene for en firedel av alle nye personbiler fram til uke 12.