-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Den siste reis – på eldrift
I England kan de som virkelig mener alvor med grønn transport, nå få den siste turen i en elektrisk begravelsesbil.
Vi har hatt avvikende begravelsesbiler på disse sidene før, men den vi skal presentere i dag er litt mer beskjeden når det gjelder både utslipp av klimagasser og lokal forurensing enn den Maseratien vi fortalte om siste gang.
Her har vi noe som heter Brahms Electric Vehicles som simpelthen ble satt i gang for å få frem elektriske begravelsesbiler. I fem år har de holdt på, nå presenterer de sin «standard»modell - de bygger om Nissan Leaf til formålet.
Lett modifisert
En bil har allerede gått i en slags langtidstest hos et begravelsesbyrå i London, Leverton And Sons (de har hjulpet til med slikt i snart 250 år), og de rapporterer om 10.000 miles (16.000 km) problemløs tjeneste.
Dessuten kan Brahms allerede skryte på seg «Best Green Product»-prisen ved "Gode Begravelsers-seremonien" som ble holdt i London i høst. (Kanskje en litt underlig forestilling, der finner du også for eksempel, Den beste til å balsamere, eller Den beste til å grave graver!)
Bilen er en vanlig Leaf som har beholdt dørene på høyre side, mens venstre side er utstyt med et stort vindu og sperret av en skikkelig bjelke som skal gi ekstra sidekollisjonsbeskyttelse.
Rekkeviddepanikk
Og jommen har ikke Brahms montert inn ekstra airbags også, slik at kisten skal kunne oppføre seg høvisk selv om det skulle skje noe. Men Brahms er også flinke til å minne om begrenset rekkevidde. Pinlig hvis kisten skulle stå der med flate batterier.
Lasting og lossing skjer via bakluken, og det et bygget inn et stort brett som kisten skal festes på. Dette brettet er motorisert slik at det kan tippes litt forover under kjøring, slik at sjåføren får god utsikt til siden. Og bakover når kisten skal ut på en verdig måte.
Som man ser blir det ganske trangt i bilen. Dersom det er behov for hjelpemannskapet, må de komme med annen skyss.
Og, som man også ser, Leverton byr på andre miljøvennlige løsninger. Riktig emballasje for eksempel. Kister i peddig eller papp for eksempel, som brenner bra uten for mye utslipp.
PS!
Da jeg gikk gjennom vinnerne i 2016-utgaven av «Gode Begravelser»-arrangementet, snublet jeg over en fantastisk nummer-en i klassen for «Beste alternativ til kistebil». Sjekk ut Respect Bentley i galleriet.