Rundet 10.000 Leaf i går

Nissan passerte i går 10.000 nye Leaf i Norge i år og kan som merke samtidig feire å ha levert 51.000 elektriske biler i Norge når nye og bruktimporterte regnes med.

Publisert Sist oppdatert

– Det skal ikke stå på levering, forsikrer Nissans Norden-sjef Robert Lujan på direkte forespørsel fra undertegnede under Nissan Europas lanseringsfest av Leaf i Oslo i fjor høst.

Lujan la til at produksjonen er så fleksibel at Nissan vil klare å dekke behovet uten urimelig ventetid selv om det årlige volumet skulle komme til å bli så høyt som 10.000 biler.

Ikke alle trodde det lå realisme i Lujans svært optimistiske tall.

Nå foreligger fasiten: I går kom skiltene på Nissan Leaf nummer 10.000 i Norge år. Tall fra OFV viser at siden Leaf-lanseringen sent på året i 2011 var det per 21. oktober nyregistrert 32.685 og 14.870 bruktimporterte biler, til sammen 47.555 Leaf av generasjon I og II.

Når alle variantene av e-NV200 legges til, passerte Nissan på mandag 51.000 elektriske biler i Norge.

Med litt ekstra innsats vil Nissan kunne feire Leaf nummer 50.000 før året er omme.

Knapt noen utenfor Nissan-organisasjonen trodde det skulle være mulig å gjøre en ren elektrisk bilmodell til suveren bestselger i Norge, og slå ut VW Golf som gjennom mange år har vært salgsvinneren i Norge.

Men allerede i lanseringsmåneden mars kom indikasjonen for Leaf II: 2172 biler blir en vanskelig månedsrekord å slå. Siden har Leaf med et par unntak vært månedsvinner.

I 2015 satte Volkswagen årsrekord for en elektrisk bilmodell med 8943 biler. Den rekorden slettet Nissan Leaf allerede i siste uka i september, men Golfs totaltall med alle motorvariantene på 16.388 satt i 2015 er neppe innen rekkevidde for Leaf.

Det høyeste registreringstallet for noen norsk bilmodell må vi imidlertid nær 50 år tilbake i tid – til 1969 – for å finne. I året før innføringen av momsen som ville øke bilprisene betydelig året etter leverte Harald A. Møller til sine kunder hele 16.699 Bobler.

Selv om elektriske biler har eksistert kommersielt i et par tiår, var de forbeholdt en liten gruppe entusiaster inntil Mitsubishi mot slutten av 2010 lanserte i-MiEV.

Mitsubishi åpnet med i-MiEV opp markedet og gjorde det langt enklere for dem som kom etter å få aksept for elektriske drivlinjer.

Den lille Mitsubishien var første elbil som inneholdt det sikkerhets- og komfortutstyret som var forventet i en moderne bil på den tiden – og det tok ikke lang tid før elbilsalget – drevet av tunge, statlige incentiver – eksploderte.

OFV-tall per 21. oktober.

Nissan Leaf

Nye

Bruktimporterte

Sum

2011

373

8

381

2012

2.298

189

2.487

2013

4.604

1.609

6.213

2014

4.781

2.384

7.165

2015

3.189

2.088

5.277

2016

4.162

2.112

6.274

2017

3.374

3.737

7.111

2018

9.904

2.743

12.647

Totalt

32.685

14.870

47.555

Powered by Labrador CMS