-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
UK-Leaf Oslo-lanseres
Visste du hvilken bilfabrikk som var den første til å bygge flere enn en halv million biler på et år? Ikke jeg heller. Nå starter de Leaf-produksjon der.
På tross av at strømmen sakte tappes ut av batteriene hos de aller fleste andre bilfabrikker som en gang skulle satse på elbiler, er Nissan mer innbitt enn noensinne på at dette skal de klare.
Derfor har de nå investert 420 millioner pund på å oppgradere fabrikken sin i Sunderland, oppe ved Newcastle, der de skal begynne å produsere Leaf for Europa.
Ikke bare Leaf forresten, de skal bygge hele batteripakka også, og har faktisk brukt litt mer på batterifabrikken (220 millioner) enn på produksjonen av selve bilen. Noe som forklares lettere der vi går langs båndet. For, viser det seg, Leaf går på akkurat samme båndet som Qashqai.
Plutselig kommer det noe som også ser ut som en forbrenningsmotor, men de tjukke, oransje kablene avslører at det er motor/elektronikk-pakka for en elbil. Og den smettes på plass der hvor den vanlige motoren puttes oppi en QQ.
Og der hvor drivstofftankene føres frem, kommer det plutselig noe som er litt mer firkantet. Da kan vi regne med at det er en Leaf som er på vei langs det store samlebåndet, og de samme folkene som festet tanken på bilen foran, bruker nå akkurat det samme verktøyet til å feste batterienheten.
Det sier seg selv at en investering på 420 millioner i engelsk bilindustri, noe som også betyr 500 nye arbeidsplasser, og – indirekte – ytterligere 2000, blir markert skikkelig.
Da fabrikken ble åpnet for ca. 25 år siden, var det Margaret Thatcher som sto for snorklippingen. For å markere denne betydelige utvidelsen hadde David Cameron, nåværende statsminister, kommet opp fra London.
Sammen med den «høyeste» ikke-japaner i Nissan-systemet, Andy Palmer, Executive Vice President – fikk vi være med på en markering som viser hvor sivilisert en moderne bilfabrikk er blitt.
For da herrene begynte med sine taler gikk et teppe opp bak dem, og der skled bilene forbi på samlebåndet, uten lyd og uten lukt, mens de som skulle gjøre noe på dem, gjorde noe på dem.
Det var som en fascinerende bakgrunnsballett mens Cameron gratulerte Sunderland-fabrikken med ny rekord: 510.572 biler produsert i fjor. Første gang noen har brutt halv-millionen i England. Til sammen mer enn 7 mill. biler har kommer derfra siden 1986.
Vi skal ikke snakke for meget om Leafen, den regnes nemlig som så vesentlig fornyet at den skal lanseres for Europas journalister – ikke bare i neste uke, men til og med i Oslo. Kanskje naturlig, med tanke på at vi har mer enn 3.000 av de til sammen 55.000 som finnes i verden, og at vi jo er ganske åpne for elbil-virksomhet.
Lenger rekkevidde og plass til føttene for de som sitter i baksetet, er bare noen av resultatene fra mer enn 100 endringer som er gjort etter at bilen også skal komme ut av Sunderland.
Batterifabrikken skal forresten også betjene Spania-fabrikken, når den elektriske NV 200 kommer i gang der. Hvordan den skal klare det er foreløpig en gåte, den flunkende nye fabrikken jobber allerede med 109 prosent kapasitetsutnyttelse, fikk vi vite.
Det skal ikke ta mange ukene før også den nye Note skal rulle av samlebåndene på denne fabrikken. Ting tyder på at halv-million rekorden ikke blir stående alt for lenge.