-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazda i LA-fremtid
Arrangørene av bilutstillingen i Los Angeles har invitert Californias designsentra til å vise hvordan de ser for seg fremtiden. I dag viser vi Mazdas bidrag.
Bilutstillingen i Los Angeles bygger seg sakte og sikkert opp til å bli en skikkelig rival til Detroit. Bare geografien forteller jo egentlig hvor fordelen er, november i LA eller januar i snø-og-vind-Michigan?
En annen god ting med LA-messen er at de i mange år har fått bilfabrikkenes designsentra i California til å bidra med litt høyt-tenking. I år skulle de tenke om en bil for ungdom i 2030. En bil bygget for folk som har vokst opp med Internett, mobiltelefon og grenseløse muligheter for kommunikasjon. Audi/VW, GM, Honda, Mazda, Nissan og Toyota var de som var med i år med sine toppfolk.
Nå er det Mazdas tur til å presentere sin Souga. Men egentlig er det Max vi møter. Max er en av de mange unge LA-entreprenørene, de på mellom 16 og 23 år som har gjort det stort på å lage private brand-produkter på 3D-printere for sine kunder.
Mazda har fulgt nøye med på denne utviklingen og har utviklet sin VMazda, en web-side der man kan bygge sin egen bil ved hjelp av en virtuell design hjelper. Det ble mange eksperimenter og forsøk før Max var fornøyd, men da han sendte av gårde sin design ble bilen kjapt produsert på en av Mazdas VMazda produksjonsenheter.
Max betalte bare 2.000 dollars for selve bilen, men han vil betale for hver kilometer han bruker sin elektriske modell eller samme modell som for mobiltelefonen hans, eller bredbåndabonnementet.
Den bilen han bygget, som vi ser her, er en minimalistisk lettvekst sportscoupé med et ganske dramatisk eksteriør og masse nydelige detaljer. Det finne ikke antydninger av informasjons- eller underholdnings-elementer i bilen, slike ting er integrert i klær og tilbehør nå, så alle kontroller om bord i bilen er kun fører-orienterte.
Hos Mazda er det Dave Jenkins, sjef i studio som har jobbet sammen med Carlos Salaff, Jacques Flynn, Greg Lee, Tim Brown og Paula Seo. Salaff var forresten han som tegnet eksteriøret på Mazdas fantastiske Ryuga. Og det forrige jeg så fra Tim Brown var en ganske utrolig 4x4 Bentley SUV. Verden går åpenbart videre.