-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Design fra LA: Mercedes-Benz Biome
I forbindelse med hver bilutstilling i LA blir de lokale konseptstudioene invitert til å bidra med et spesielt prosjekt. I år er oppgaven: 4 seter, under 500 kg. Her presenterer vi Biome fra Mercedes-Benz.
Til hver LA-utstilling de siste syv årene, har de mange konseptstudioene i California (akkurat nå er det vel 13 av dem) blitt invitert til å bidra til en gitt oppgave.
Ikke alle er med, i år er for eksempel Volkswagen/Audi og koreanerne fraværende, men de ni bidragene vi kan presentere er allikevel både mange nok og spennende nok til å gi et inntrykk av hvordan toppdesignere tenker når de får ganske frie hender.
Her skal du få den femte – og i motsetningen til Maybach (som var nummer tre i denne serien), er Mercedes-bidraget faktisk kommet fra konsernets 20 år gamle studio (her er det amerikansk design-tradisjon) i Carlsbad.
Navnet har åpenbart noe med Biologi å gjøre, for her snakker vi om en bil som egentlig er en del av et komplett ecosystem, akkurat som bladene på et tre.
Her brukes naturens egen lys-teknikk, kall det gjerne symbiose, der bilen samler energi fra solen og lagrer den i kjemiske forbindelser som en væske som vitenskapsmennene har døpt BioNectar 4534.
Ganske spennende er det at ingeniørene fra Daimler også har klart å utvikle en teknologi som gjør at de kan ettermontere spesielle oppsamlere på eksisterende trær, der man kan hente ut overskuddsenergi i form av BioNectar 4534.
Dette gjør selvfølgelig at det blir enda mer interessant å plante enda flere trær, noe som også støtter opp under et bærekraftig ecosystem. Når bilens levetid er oppbrukt blir den kompost, eller den kan bli brukt som bygningsmateriale.
Organisk
Disse bilene blir drevet frem i egne Mercedes-Benz drivhus. De vokser ut av en plante som kalles BioFiber som er meget lettere enn metall eller syntetiske forbindelser, men sterkere enn stål når den blir moden.
Kundens spesifikasjoner blir gitt genetisk inn i Mercedes-stjernen, og bilen begynner å gro når stjernen kombineres med en spesiell frø-kapsel.
Det er åpenbart viktig å presisere at alle drivhusene Mercedes bestyrer er økologisk bærbare og bruker nesten utelukkende organiske materialer.
Interiøret vokser ut fra stjernen i fronten og baseres selvfølgelig på den spesielle Mercedes-DNA’en.
Eksteriøret vokser fra den bakerste stjernen, og herfra skapes formen, som kan variere etter kundens ønsker og de genetiske kodene som er lagt inn. Hjulene dyrkes frem separat, fra fire egne frø.
Når bilen endelig er moden, vil den bare slippe ut ren oksygen når den kjøres, noe som selvfølgelig vil skape en helt annen luftkvalitet, spesielt i tettbygde strøk.
Sammensatt
Det som er litt morsomt når man ser på folkene som står bak denne fantastiske flip’en, er at vi har en kombinasjon av de unge med playstation og sci-fi fantasi, blandet med skikkelige veteraner.
Hubert Lee er kreativ sjef for dette prosjektet, han gikk ut fra Art Center i Pasadena for bare noen år siden, og må formodes å kunne tenke ganske speisa fremdeles.
Alan Barrington er en annen av hans designere, han har tidligere gjort noen av Chryslers beste konseptbiler i dette ti-året. Men så dukker Christoffer Rhoades opp som sjefdesigner for Biome.
Han er en skikkelig ned-på-jorda fyr som har jobbet med Mercedes-veteraner som Bruno Sacco og Murat Gunak og var mannen som gjorde C 112 konseptbilen så langt tilbake som i 1991, og SEC produksjonsmodell i 1992.
Det er moro når en blanding av eldre og yngre kan resultere i sånne langt-på-siden forslag som dette.