-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Design fra LA: Smart på strikkepinner
I forbindelse med hver bilutstilling i LA blir de lokale konseptstudioene invitert til å bidra med et spesielt prosjekt. I år er oppgaven: 4 seter, under 500 kg. Her presenterer vi en veldig trimmet Smart.
Til hver LA-utstilling de siste syv årene, har de mange konseptstudioene i California (akkurat nå er det vel 13 av dem) blitt invitert til å bidra til en gitt oppgave.
Ikke alle er med, i år er for eksempel Volkswagen / Audi og koreanerne fraværende, men de ni bidragene vi kan presentere er allikevel både mange nok og spennende nok til å gi et inntrykk av hvordan toppdesignere tenker når de får ganske frie hender.
Her skal du få det syvende bidraget, og igjen har Daimler vært ute – etter Maybach og Mercedes-Benz selv, er nå turen kommet til Smart.
Denne utgaven, som ikke er tegnet i California men i Tyskland, på det spesielle fremtidsstudioet Mercedes har der, heter noe så tilsynelatende mystisk som 454 WWT og er produsert av en serie SGR.
Dette trenger åpenbart en forklaring. For det første husker vi kanskje at Maybach-utgaven, som hadde form som en rickshaw, var tegnet i Mercedes-studioet i Tokyo.
California-avdelingen hadde antakelig nok med Mercedes-utgaven som vi allerede har presentert, slik at Smartløsningen var det Tyskland som ble bedt om å finne.
Strikkende bestemødre
Og det gjorde de ved hjelp av SGR’ene – som betyr noe så enkelt som smarte bestemor-roboter. En rekke hyggelige roboter som sitter og strikker med karbonfibertråder og som kan skape de mest komplekse former og konstruksjoner.
Det betyr at det er enkelt å bygge for eksempel en Tridion-ramme med optimal styrke i forhold til vekten, som selvfølgelig er svært lav.
Det brukes forskjellige kvaliteter og spesifikasjoner på strikke”garnet” etter hva det skal brukes til, og hver del strikkes av disse bestemødrene med materiale i kvaliteter og dimensjoner eksakt tilpasset den delen som skal lages.
Mangfold
Vinduer, skjermer og støtfangere strikkes av gjenbrukbar plast, mens taket strikkes av en sterk, men meget tynn tekstiltråd, der man kan strikke inn forskjellige mønstre eller strukturer. Mariusgensermønstret tak er ikke noe problem.
Også hjulene strikkes med muligheter for en rekke forskjellige mønstre, men hele tiden med et klart fokus på vekt og styrke.
Karosseriet får en typisk clip-on konstruksjon der man kan bytte ut elementer, og alle utvendige moduler kan gis svært individuelle utforminger og mønstre. Og selvfølgelig kan du få håndstrikkede sokker eller skjerf, som står til resten av bilen, som ekstrautstyr.
Og dermed kan modellbetegnelsen også forklares. 454 er vekten i kg – det tilsvarer arrangørenes mål om 1000 pund. Og WWT betyr ganske enkelt Weight Watch Technology.
I spissen for dette muntre designteamet finner vi en skikkelig Smart-veteran: Emiel Burki. Han møtte vi første gang da Smart presenterte sin Tridion 4 i 2001.
Disse Smart-folkene har alltid hatt evnen til å dukke opp med ordentlig morsomme ting. Og årets bestemødre fortjener virkelig applaus.