-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Design fra LA: Volvo på luft
I forbindelse med hver bilutstilling i LA blir de lokale konseptstudioene invitert til å bidra med et spesielt prosjekt. I år er oppgaven: 4 seter, under 500 kg. Her presenterer vi en Volvo med skate-ambisjoner
Til hver LA-utstilling de siste syv årene, har de mange konseptstudioene i California (akkurat nå er det vel 13 av dem) blitt invitert til å bidra til en gitt oppgave.
Ikke alle er med, i år er for eksempel Volkswagen/Audi og koreanerne fraværende, men de ni bidragene vi kan presentere er allikevel både mange nok og spennende nok til å gi et inntrykk av hvordan toppdesignere tenker når de får ganske frie hender.
Her kommer den siste av de ni, fra Volvos studio i Camarillo (som fyller 25 år neste år) der designerne åpenbart har hentet inspirasjon fra carving-brett.
Det Volvo-folkene ønsker vi skal drømme om, er at vi sitter i et kjøretøy sammen med tre venner og kjenner adrenalin-rushet der vi carver gjennom spennende canyons i California.
Trykkluft
Men når de har døpt denne drømmen for Volvo Air Motion, er det ikke først og fremst fordi den fyker gjennom lufta, og dere sitter der så åpent som det kan få blitt. Det er fordi bilen drives av komprimert luft.
Og den luften henter du ved hjelp av luft-turbiner som henger mange hundre meter opp i været og som blir drevet av vindene der oppe. Det er nok til å komprimere den luften du fyller på tanken i bilen før du fyker av sted i det lille skallet ditt.
Karosseriet kaller de typisk Skandinavisk-enkelt. Formet som et skjell som favner om deg, fremstilt av ultralett karbonfiber.
Grunntanken bak dette forslaget er å minimere antall deler og maksimere kjøregleden.
Bare det at motoren faktisk kjøles ned når den drives, er med på å fjerne alle kompliserte kjølesystemer, og du har automatisk kald luft blåsende forbi passasjerene der dere fyker fram under Californias brennende sol – eller hva det er.
Chassis, interiør og opphengning kan også ses på som en integrert enhet, derved spares igjen vekt som gjør at denne skal komme inn under vektgrensen.
Volvo-folket minner selvfølgelig om at de er kjent som ledende i sikkerhets- og miljø-spørsmål, men legger til at med Volvo Air Motion Canyon Carver byr de samtidig på den helt rå kjøre-gleden.
Så morsomt hvis en slik tanke kunne omsettes til virkeligheten.
Doug Frasher, sjef for Advanced Concepts hos Volvo Design og sjef for dette prosjektet, har stor innflytelse. Han har stått bak en rekke av Volvos vellykkede produksjonsbiler det siste ti-året og har sågar vært fungerende design-sjef i Gøteborg en periode.
Her har han blant annet med seg Chris Benjamin som hoppet av fra Mercedes for ikke så lenge siden. Men det hele skal vel forbli en drøm.