-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Design fra LA: Maybach
I forbindelse med hver bilutstilling i LA blir de lokale konseptstudioene invitert til å bidra med et spesielt prosjekt. I år er oppgaven: 4 seter, under 500 kg. Her presenterer vi Maybach DRS.
Til hver LA-utstilling de siste syv årene har de mange konseptstudioene i California (akkurat nå er det vel 13 av dem) blitt invitert til å bidra til en gitt oppgave.
Ikke alle er med, i år er for eksempel Volkswagen/Audi og koreanerne fraværende, men de ni bidragene vi kan presentere er allikevel både mange nok og spennende nok til å gi et inntrykk av hvordan toppdesignere tenker når de får ganske frie hender.
Her skal du få den tredje, og ganske overraskende er det her Maybach som kaster seg ut i lettvekts utfordringen.
Deres forslag heter Maybach DRS – oversatt betyr det Den-Riki-Sha, og enda mer oversatt betyr det elektrisk drevet rickshaw.
Det er jo det den er, en to-hjuls passasjeravdeling, men her er den uten drag og følgelig også uten noen slave som løper foran. Men med et helt klart slektskap til de opprinnelige rickshawene som dukket opp i Tokyo rundt 1870.
Det er åpenbart at organo-temaet begynner å feste seg hos designere og ingeniører. Her er bilen produsert Naturlig – som i ”Naturlig Fødsel”. Ved at den ferdige bilen vokser ut av en DNA-kodet puppe. Her snakker vi virkelig om organisk intelligens koblet med avansert bio-mekanisk konstruksjonsvirksomhet.
Bilen, hvis vi kan kalle den det, er drevet elektrisk av et system som sørger for å holde balansen med bare en aksel, og det hele kontrolleres av en computer om bord som er koblet til mega-byens infrastruktur.
For sikkerhets skyld har Maybach-designerne bygget inn et pedal-sett, dersom rekkevidden skulle bli i snaueste laget. Dermed kan vi også snakke om en El-Human hybrid-løsning.
Det som er litt morsomt er at bortsett fra Holger Hutzenlaub (tidligere sjef for S-klassens design-utvikling) og Daniel Schlapp, har de seks designerne som var med på dette prosjektet alle japanske navn.
Kanskje ikke så rart. Mercedes har jukset litt og plassert Maybach-jobben i designstudioet de driver i tetteste Tokyo.