-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Think fra Lotus
Lotus var i sin tid sterkt medvirkende i utviklingen av Think. Nå har de designet en ny elektrisk bybil.
Dette er egentlig litt spennende. Hvordan mener en av verdens beste design-selskaper at fremtidens lille el-bil skal se ut?
Det var i hvert fall akkurat det Lotus ble spurt om av det engelske bladet Automotive Engineer. Og siden det er ganske mye ca 10 år gammel Lotus i Think gir disse skissene oss en idé om hva som har hendt fra Think ble utviklet, til i dag.
Den gang var det Julian Thomson som var designsjef hos Lotus (i dag er han sjef for advanced design hos Jaguar) og jeg husker godt at han hadde litt alternative forslag til det som ble resultatet.
Plass for fire
I dag heter designsjefen hos Lotus Russell Carr og hans høyre hånd på dette prosjektet var Barney Hatz.. Det første de bestemte seg for var IQ-type plass for fire, eller to pluss bagasje.
Akselavstand og lengde og bredde skulle være omtrent som Smart ForTwo (her er de blitt 187, 160 og 160 med mer) mens høyden kunne øke betraktelig. Lotus rager 170 cm over bakken, mens Smart stopper på 155.
Vi hadde ikke hatt en Lotus uten at den hadde vært stappfull av tekniske innovasjoner. Det går på alt fra komposittmaterialer for kollisjonabsorpsjon foran og bak, identiske opphengnings-/hjul-moduler i hvert hjørne, limte aluminiumspaneler for den bærende konstruksjonen og bakhjulsdrift for å få maks hjulutslag foran.
50 km rekkevidde
Her leker man seg med en batteripakke på 10 kW med plass for en til dersom man trenger større rekkevidde eller hvis man befinner seg i kompliserte klimatiske områder, som Oslo.
Den ene motoren skulle være på 37 kW, både motor og batteripakke er luftkjølt. Rekkevidden behøver ikke være på mer enn 50 km, sier Lotus, som bruker et ladesystem fra en vanlig vegg-kontakt og lover full-lading på 3 ½ time.
Som sagt, dette er bare en idé, men det er jo en fin måte å annonsere litt fremtidstenking gjennom en lang, grundig artikkel i et fagtidsskrift.
Samtidig er det utvilsomt effektivt å gjøre såpass gode skisser av prosjektet som de du finner her. Det er jo dette som først og fremst fester seg i lesernes bevissthet.
Brede skyvedører
Og vi kan vel være enige om at det er ganske dristige linjer Hatz foreslår, der han bruker brede diagonale linjer for å kamuflere bilens store sideflater. Karosserimaterialet er også annerledes, overflaten er som på en goldball, men størrelsen på kvisene varierer for å understreke karosseriformen.
At bilen er uvanlig høy, klarer linjene også å kamuflere. Og samtidig ser man at dette kan være en designbasis for flere forskjellige biltyper. De brede skyvedørene gjør det mulig å komme inn og ut av baksetet.
Bygget blir den nok ikke, men akkurat som Tata Nano gir den oss noe å tenke på.