-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Elise når 20.000
Rett før årsskiftet produserte Lotus sin Elise nummer 20.000. Ikke bare betyr det masse norsk aluminium som har gått med siden bilen ble introdusert på Frankfurt-utstillingen i 1995, det betyr også ny rekord for Lotus.
Som kjent bruker den et meget spesielt aluminiumschassis av plater som er limt og klinket, en konstruksjon utviklet av Norsk Hydro. Blant mange andre fordeler gjør den også plattformen ganske fleksibel (i overført betydning) slik at én konstruksjon kan være grunnlaget for ganske mange forskjellige modeller.
Elise er, for de av dere som fremdeles ikke har oppfattet det, en typisk Lotus, der det legges vekt på to viktige områder: komplett balanse og lav vekt. Hestekrefter er ikke viktig, og form er heller ikke viktig, virker det som, men allikevel blir det alltid vellykket å se på også, det som kommer derfra.
Elise kom med en forsiktig motor på ikke mye over 100 hester. I dag finnes den i opptil 111R-utgaven, med 189 hester og seriøse resultater. Som null til hundre på 5,2 og toppfart på bortsiden av 240 km/t. Men det du virkelig merker er mangel på kilo. Uten fører, men full av væsker, veier den letteste under 800 kg – det er snart ingen lenger som vet hvordan det er å kjøre biler som veier under et tonn. Men dere som vet det kan underskrive på at vekt er ikke noe all verdens elektronikk kan kompensere for.
Det finnes gledelig mange Eliser i Norge. Sammen med søstrene fra GM er vi vel kanskje oppe i en 50 stykker nå, med alle de bruktimporterte.