-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ikon i klassiske farger
Hun har vært på markedet i snart 20 år, men lever fortsatt i best velgående. Nå kommer Elise i klassiske fargekombinasjoner.
Lotus Elise debuterte på IAA i 1995 og var i produksjon året etter. Grunnet en vekt på bare 725 kg takket være en solid aluminiumkonstruksjon har modellen alltid klart seg med moderat motorisering.
Nå har den britiske damen riktig nok lagt på seg etter hvert som sikkerhetskravene er blitt strengere, men i sin nyeste form med 1,8-liters firer på 220 hester og et dreiemoment på 250 Newtonmeter veier hun fortsatt inn på 925 kg.
Alle som har levd en stund vet at Lotus har en fantastisk racing-historie, og det er denne som er tema når de nå lanserer Elise i fire ulike spesialutgaver.
Det var jo Colin Chapman, Lotus-sjefen, som oppfant reklamen på europeiske Formel 1 biler – han oppdaget den butikken på Indy, selvfølgelig.
Lotusen til Graham Hill hadde farger fra Gold Leaf, Mansell, blant andre, kjørte i Essex-farger og bilen til Moss ble drevet av Rob Walker som var skotte og ikke ville kjøre med BRG, så han hadde skotsk blå med hvit stripe på alle sine biler.
Fargekombinasjonene er sort og gull, rød, hvit og gull, blå, rød og sølv, samt blå og hvit.
Sort og gull er kanskje den mest legendariske kombinasjonen – «tilfeldigvis» samme fargekombinasjon som sigarettmerket JPS benyttet.
Den prydet Lotus Type 72D som Emerson Fittipaldi kjørte inn til fem seire med i løpet av F1-sesongen 1972 og som Ronny Petersson kjørte fra ‘73.
Rød, hvit og gull gjenspeiler Type 49B som Graham Hill konkurrerte med i 1968, mens den med blå/rød/sølv er inspirert av Type 81 fra 1980 med legender som Nigel Mansell, Elio de Angelis og Mario Andretti bak rattet.
Den fjerde varianten i blått og hvitt er en hyllest til Lotus Type 18 fra 1960, altså for nøyaktig 60 år siden. Det var den første Lotus som oppnådde pole position og seier i et Formel 1-løp, begge bragder utført av nylig avdøde Sir Stirling Moss.
Bilene bærer samlebetegnelsen Elise Classic Heritage Editions. De er basert på Elise Sport 220, men har med en del ekstrautstyr i pakken. I tillegg leveres bilene med en plakett på dashbordet som viser eksklusiviteten.
Serien skal kun bygges i 100 eksemplarer totalt – hvor mange det blir av hver fargekombinasjon er det kundene som bestemmer.
Blant ekstrautstyret som inngår i pakken er DAB-radio med fire høyttalere, aircondition, cruise-kontroll, ultralette to-tonede spesialfelger, spesielle bremser og sorte tepper med gulvmatter.
En interiørpakke er også inkludert som standard. Øvre del av døren og den sentrale delen av setene har farger som matcher eksteriøret. Unntaket er den blå/hvite bilen som har rød Alcantara på setene.
Prisene er like for alle varianter – 46.250 pund. Det er 6.350 pund mer enn for en standard Sport 220, men til gjengjeld får du ifølge Lotus med utstyr som representerer en verdi på £11.735.
Lotus byr på en liste med tilleggsutstyr, inkludert hardtop, lettvekts litium-batter og titan eksosanlegg.