-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Lotus skal doble produksjonen
I desember nevnte jeg all nybyggingen hos de italienske superbilfabrikkene. (Klikk her for å lese) Nå forteller venner hos Lotus (jeg har ikke vært der på over et år) at nå er de også ferdig med en nytt byggetrinn – og at de akter å fordoble produksjonen.

Lotus har også en filial av utviklingsavdelingen sin i USA nå, der det jobber 50 høykvalifiserte teknikere. En tettere kontakt til GM, som for eksempel ga dem Opel Speedster-oppdraget, kan opprettholdes derfra.
I fjor investerte eierne nye 11 millioner pund inn i forsknings- og utviklingsavdelingen – noe av det går blant annet til et nytt bygg der Russel Carr, designsjef, og hans folk nettopp har flyttet inn.
Men det er i produksjonen vi vil se de største utvidelsene. For eksempel skal Opel Speedster-produksjonen økes til 6.500 biler neste år, opp fra ca. 3.000 i år. Og så har Lotus bestemt seg for å være litt mer seriøse når det gjelder å selge biler til USA igjen. Dit har det dryppet ca. 200 biler i året, de siste årene, en forholdsvis tilfeldig eksport. Nå skal dette inn i et system, og man har bestemt seg for i hvert fall 1.000 biler, først og fremst Elise og hennes derivater, hvert år.
Lotus betaler for seg selv igjen nå. Ikke med like stor fortjeneste som Porsche riktignok, men solid. I 1999 tjente de 15 millioner pund, og resultatet for 2000 venter man vil vise enda bedre tall.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no