-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Offensive Lotus øker både produksjon og resultat
Det tar litt tid for Lotus å avslutte bøkene, kanskje fordi de ikke er vant til å telle så langt? Omsetningen sterkt opp, driftresultatet enda sterkere, og produksjonskapasiteten er snart fordoblet.

Omsetningen økte med ca. 25% til nesten 140 millioner pund. 80-85 millioner av disse kommer fra omsetningen av Lotus biler, resten fra konsulent-arbeide. Lotus er, akkurat som Porsche, et konsulent-firma for hele bil-syklusen. Konstruksjon, produksjon, markedsføring, vedlikehold, skroting. At de også bygger biler er nesten bare en parentes. I fjor investerte Lotus nesten 12 millioner pund, som kom rett fra driften, i avdelinger for forsøk og utvikling.
Av denne omsetningen satt man tilbake med 15 millioner pund, det økte fra 10,2 i fjor. Samtidig har bilproduksjonen økt, fra ca. 3000 biler/år skal den nå opp i 6.500 enheter i året, etter at avtalen med GM er klar. Opels Speedster skal bygges av Lotus – kontrakten gjelder for tre år og antas å være verd 50 millioner pund hvert år.
Samtidig bygger de enda en ny samlelinje ved fabrikken i Norfolk nå. Den betyr at produksjonen vil kunne komme opp i 10.000 biler pr. pr. For å bli kvitt dem snakker de blant annet om å søke salget til USA fra færre enn 200 i fjor, til over 1000 pr. år.
Kanskje også Norge kunne avta fem ganger så mange?
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no