-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Maser-bursdag på forskudd
Da Alessandro de Tomaso eide Maserati var han alltid flink til å samle til pressekonferanse den 1. desember. Dagens eiere tar litt lettere på det, de feirer nittiårsdagen allerede i september!
Da Alfieri og brødrene startet sitt eget lille verksted var det naturlig for dem å fortsette med det de hadde gjort før: få biler til å gå fort. Trimming av gatebiler, med andre ord.
Det er vel ikke noen hemmelighet at denne industrien grodde slik at de med tiden ble produsenter av egne biler. Det startet med at de fikk en eksklusiv kontrakt med Diatto i begynnelsen av 20-årene. For Diatto utviklet og bygget de en av verdens mest upålitelige racerbiler, en praktfull kompressormatet rekkeåtter som bare blåste til himmels og så effektivt at Diatto besluttet seg for at nok var mer en nok, takk.
Men å bygge bil ga mersmak, så da Maserati debuterte med sin Type 26, i 1926, åpnet de med en solid klasseseier i det tøffeste av verdens tøffe løp, Targa Florio. Det var på denne bilen Maseratis logo, Il Tridente, dukket opp. Akkurat som Bugatti hadde en kunstnerbror (som skapte elefantmaskoten til Bugatti Royale) hadde Maseratiene en bror som også var kunstner, Carlo, og det var da han gjorde et maleri av Neptun-statuten på Bolognas Stortorv, at inspirasjonen kom til ham.
Det er fabrikkens 90 år lange historie som nå skal feires. Man har hentet 90 av dagens modeller fra samlebåndet, og hver av dem skal dekoreres med bilder av viktige hendelser fra disse nitti årene. Disse bilene skal danne en karavane som starter fra plassen foran Domkirken i Milano den 17. september. Den 18. er karavanen innom Modena og hilser på fabrikken (dit Maserati forøvrig flyttet i 1939). Og derfra går turen til Roma der den avsluttes med kjempefest søndag den 19.
Underveis har en rekke historieske biler, som samlet seg i Modena, og besøkte fabrikken den 17., sluttet seg den karavanen. Hele gjengen deltar i en gallamiddag der klimaks blir presentasjonen av en nye Audemars-Piguet klokke som feirer 90 års Maserati. Audermars-Piguet er forøvrig en seriøs Maser-partner, de er en sterk deltaker i MC12-programmet for eksempel.
Det blir sikkert festlig, men jeg savner på mange måter den vanvittige de Tomaso-tiden. Du behøvde ikke være invitert en gang. Datt du innom den 1. desember kunne du være sikker på at det var et party på gang. Og som regel hadde den gamle luringen greid å kombinere kjente karosserier og kjente motorer i nok en ny Maserati. Pluss at han hadde verdens mest utrolige planer for hvordan han skulle gjøre det neste år. Verdensmester i smarte dealer, den gode Alejandro. Det er liksom litt mer sterilt nå.