-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazda røper fremtidsplaner
Mazda er en "mygg" i bilindustrisammenheng, men det hindrer dem ikke i å gå sine egne veier.
Det er morsomt med selskaper som tør å skille seg ut. Mens en hel bilindustri tenker nedskalering og turbo, fortsetter Mazda med «passe store» slagvolum uten pustehjelp. De lager bensinmotorer med uvanlig høy kompresjon mens dieselmotorene har lav komp.
Skyactiv-X
Nå røper de noen av sine fremtidsplaner, som blant annet inneholder HCCI-motorer. De fire bokstavene er en forkortelse for Homogenous Charge Compression Ignition, og skal danne grunnlaget for en ny generasjon Skyactiv-X motorer som skal på markedet i 2019.
HCCI-motorer drives av bensin, men tenningen skjer via kompresjon, som i dieselmotorer, i stedet for via tennplugger. Forbrenningen foretas ved lavere temperaturer, og blir dermed vesentlig mer effektiv slik at utslippene reduseres kraftig.
Mazda antyder 20-30 prosent mer effektiv forbrenning enn i dagens Skyactiv-G bensinmotorer, ja til og med mer effektivt enn dieselmotorer, og uten NOx- og partikkelproblematikken.
Utfordringen med HCCI-teknologien er at de jobber mest effektivt i et begrenset temperaturvindu.
Dere som kjørte dieselbil for noen tiår siden husker sikkert den påkrevde glødingen før start, spesielt på kalde vinterdager. Dersom det er for varmt kan tenningsbank være et problem.
Dobbel løsning
Mazda løser temperatur-utfordringene ved å montere tennplugger som benyttes ved start på kalde dager i noe de betegner som Spark Controlled Compression Ignition.
Systemet løser to utfordringer som har hindret masseproduksjon av bensinmotorer med kompresjonstenning ved å maksimere «vinduet» der tenning er mulig, og oppnå sømløs overgang mellom kompresjons- og tradisjonell tenning.
Mange med meg vil nok også sette pris på at Mazda kryper til korset og innfører pustehjelp i motorene for ytterligere effektivisering. De forteller at dette vil øke dreiemomentet med 10-30 prosent sammenlignet med dagens motorer.
Som vi fortalte i forbindelse med samarbeidet mellom Mazda og Toyota ligger det også elbiler i Mazdas fremtidsplaner. Disse skal på markedet fra 2019. Mazda sier bilene primært skal tilbys i områder med strenge utslippskrav og ren energi, slik vi har i Norge.
Dette er elementer i Mazdas strategi om å redusere «vugge-til-grav» CO2-utslippene med 50 prosent i perioden 2010-2030, og til bare ti prosent av 2010-nivå i 2050.