Mazdas grønne innsats

”Teknologi for i morgen er Mazdas slagord på årets Tokyo-utstilling. Ikke bare viser de eksempler i praksis – de skal ut å hente hjem mer enn en milliard dollar for å sette planene ut i livet også.

Publisert Sist oppdatert

SKY er fellesnevneren for Mazdas grønne konsept. Vi får se det i praksis på bilutstillingen i Tokyo, der de for første gang viser både SKY-motorene (en diesel og en bensin) og SKY-Drive - en ny automatkasse.

Hele denne innsatsen er gearet mot å oppfylle Mazdas mål om forbedret forbruk (og dermed CO2-utslipp) på Mazdas biler med 30 prosent i 2015 – sammenliknet med 2008-nivåer. Og det, uten at det skal gå ut over ytelsene.

LES: Mazdas teknologimarsj

Det som vil bli servert er SKY-G, som er bensinmotoren. Ikke et ord om mål og spesifikasjoner bortsett fra direkte innsprøytningen og en variabel innsprøytningsprofil – noe som åpenbart gjør at man kan leke seg med diverse forbrenningstrykk-forløp.

Ventilstyringen blir også særdeles variabel, både med hensyn til ventiltider og løftehøyder. Bunnlinjen er i alle fal: 15 prosent forbruksbedring i forhold til dagens 2-liter. Eller ”Mazda3-ytelse med Mazda2-økonomi”.

SKY-D er da selvfølgelig dieselmotoren, med like vag beskrivelse, men med en klar beskjed om 20 prosent lavere forbruk enn dagens 2,2-liters diesel.

Beskrivelsen av SKY-Drive er heller ikke direkte utfyllende. Men den avslører et par lovende detaljer. For eksempel at her har man, akkurat som på ZFs nye 8-trinner, hentet frem den hydrauliske momentomformeren igjen.

Det betyr på den annen side nesten ikke noe slip i clutchen og veldig kjappe låsinger av utvekslingene. Eller sagt på en annen måte, en automatkasse med masse kjørbarhets-glede.

Men også disse tiltakene er innført med økonomi i bakhodet: fem prosent bedring snakkes det om i denne avdelingen.

I tillegg vil denne avdelingen presentere Kiyora Concept (som vi har beskrevet tidligere) og blant mye annet den nye Premacy Hydrogen Hybrid, med den vannstoff-fyrte rotasjonsmotoren. (Hybrid-elementene er innkjøpt fra Toyota.)

Den skal ikke i salg før i 2011, men blir forhåpentlig nok en Mazdamodell som vi kommer til å se på HyNor-veien mellom Oslo og Stavanger ganske snart.

LES OGSÅ: Mazdas fremtid på norske veier

Kapitalutvidelse

Nesten samtidig med disse forsiktige detaljene forteller Mazda at de nå skal ut på aksjemarkedet for å finne 96 milliarder yen (godt over 1 milliard dollar) for å finansiere det det vil koste for å fjerne ”miljø-avstanden” mellom dem og Toyota/Nissan.

Det betyr 363 millioner nye aksjer, og i tillegg at de skal selge de 97 millioner aksjene de kjøpte tilbake fra Ford i fjor. Til sammen snakker vi om en sum som tilsvarer en firedel av børsverdien – det er ikke billig å bygge grønt!

60 milliarder av disse yenene skal brukes til ren innovasjon – forskning og utvikling. Resten til nye produksjonsfasiliteter.

Det er verdt å ta med seg at Mazdas aksjekurs har steget med 60 prosent det siste halvåret og at annet kvartal viste at man var tilbake til svarte tall i boka. Derfor har man endret utsiktene for dette forretningsåret fra 50 milliarder baklengs, ned til ”bare” 13.

Det går med andre ord ganske bra for tiden.

Powered by Labrador CMS