-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Norge i tet for miljøbiler
Tokyo (BilNorge.no): Hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger kommer nå på verdenskartet. Mazda skal produsere de første 30 hydrogenbilene som skal være med i verdens største miljøprosjekt for biler. Norge tar føringen i arbeidet med hydrogenbiler.
HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO
Norge tar en ledende rolle når det gjelder forsøk med hydrogenbiler. Neste år starter et stort feltforsøk på den såkalte hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger. Nå er det klart at Mazda bidrar med 30 biler i forsøket.
Og ledelsen i Mazda mener det som skjer i Norge, vil vise noe helt nytt om hydrogenbiler. Det blir nemlig verdens største feltforsøk der bilene skal ut i vanlig trafikk.
Avtalen mellom Mazda og de norske organisasjonene bak hydrogenveien skal underskrives i Tokyo 7. november. Det skjer i den norske ambassaden. Bilene vil så bli produsert og sendt til Norge.
På verdenskartet
Når presidenten for Mazda skulle holde sin tale for over tusen journalister og gjester på bilutstillingen i Tokyo, var det planene for den norske hydrogenveien som fikk størst oppmerksomhet. Han snakket om og viste bilder av veien mellom Oslo og Stavanger på en like naturlig måte som en hvilken som helst turistsjef ville gjort.
- Norge vil lede arbeidet med hydrogenbiler, sier Mazdas president, Hisakazu Imaki, og roser det norske arbeidet med hydrogenveien.
Sportsbil og MPV
De 30 bilene som skal være med det norske forsøket blir i hovedsak Mazda RX-8 med rotasjonsmotor. Men Mazda har også planer om å teste ut flerbruksbilen Mazda5 (Premacy i Japan) som blir stilt ut på messa i Tokyo i hydrogenversjon.
Mazda vil ikke bekrefte om det også vil komme Mazda 5 i det norske prøveprosjektet. Det vil bli avklart når forhandlingene med de norske samarbeidspartnerne avsluttes i Tokyo i november.
Strid om avgift
De hydrogenbilene Mazda produserer er i hybridversjon der bilen kan tankes med både bensin og hydrogen. Rekkevidden med hydrogen er for Mazda RX-8 100 km og for Mazda 5 er den 200 km. Når tanken med hydrogen er tom, vil bilen begynne å bruke bensin.
En slik kombinasjon vil medføre avgiftsproblemer i Norge da det bare er biler som går på ren hydrogen som er fri for engangsavgift.
Hydrogen er fremtiden
Ledelsen i Mazda er ikke i tvil om at hydrogen som drivstoff er fremtiden for biler. Det er bare et tidsspørsmål når drivstoffet er like vanlig som bensin og diesel. Flere bilprodusenter følger derfor hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger med stor interesse.
Mange produsenter eksperimenterer med hydrogenbiler – men få er kommet like langt som Mazda. De har de siste årene leaset ut åtte hydrogenbiler til feltforsøk i Japan. De planlegger ingen andre tester nå enn den som skal gjennomføres i Norge. I Japan er leieprisen for en Mazda RX-8 med hydrogen 24.000 kroner i måneden.
HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO