Mazdas Hawaii-debut

Takket være Mazda-klubber over hele verden, kan vi allerede nå fortelle hvordan den internasjonale presselanseringen av Mazda MX-5 vil bli.

Publisert Sist oppdatert

I dagene 24.-27. juni vil medlemmer av Mazda-klubber over hele verden bli sendt til Hawaii. De er valgt ut etter små, lokale konkurranser, og når de endelig er fremme kan de blant annet regne med at de må ”snakke med verdenspressen”

Det er nemlig på denne Stillehavsøya at Mazda skal verdenslansere sin nye Roadster. Den gamle kom i Guinness Rekordbok allerede for fem år siden, som verdens mest populære åpne toseter. Da hadde den vært produsert i 531.890 eksemplarer. Etter det er produksjonstallet kommet opp i over 700.000 før neste generasjon nå skal introduseres.

Det er klart at en bil som er bygget etter ideen om ”Jimba Ittai (”Symbiosen mellom rytter og hest ble vi alvorlig forklart da vi første gang så den nye bilen) og ”Yabusame (som visstnok har å gjøre med den ridende bueskytterens evne til å treffe blink) må introduseres skikkelig.

Derfor bringes journalister fra hele verden til det 4 dagers evenementet (de norske tar vel også noen dager ekstra, det er jo ganske slitsomt å være motorjournalist, selv om alternativet er verre – for eksempel å jobbe).

Selvfølgelig blir det ingen overraskelse å lese at den nye kjører meget bedre enn den gamle, karosseriet er jo vesentlig stivere, den har fått en ny monocoque-ramme. Og med motoren (126 eller 160 hk) 13,5 cm lenger bak, og litt lavere enn i den gamle, er tyngdepunktet enda bedre plassert for å gi en presis og følsom styring og godt veigrep.

Jeg håper noen husker å uttrykke skuffelse over at det endelige karosseriet ikke lå nærmere det spennende Ibuki-konseptet. Slik det nå ser ut, er det bare mangelen på Cola-flaske-hekken som skiller den nye fra den sekstenogethalvt år gamle forgjengeren.

Men hvis jeg har gitt inntrykk av at dette blir en tråkig tur, der meningen bare er å bringe informasjoner hjem til en sulten leserskare, har jeg forsømt meg. For det første skal oppholdet skje på det ”fabuløse Four Season Resort Hualalai-hotellet ved den historiske Ka’upulehu”.

Den ligger ”ved den eksklusive Kona-Kohala kystlinjen – en virkelig idyllisk setting for en virkelig magiske hendelser. Du vil selvfølgelig også få tid til å dra fordeler av alt denne avsondrede oasen kan tilby, fra prisbelønte sportsklubber og spa’er, til en privat Jack Nicklaus Signature Golf bane”.

Og tro ikke at dette er nok.

”Schmoozing with the world’s media. Chewing the fat with other expert motor journalists from across the globe and luxuriating in the lavish hospitality laid on by Mazda. Does it get any better?”

“Fra den 24. til den 27. juni skal vi være der. Fra Hula-dansing til dypvanns-dykking, eller ganske enkelt å nippe til Maui-maui cocktails på Waikiki-stranden – dette må være en av de beste settingene noensinne for morokjøring med taket nede”.

To ting jeg kanskje skal føye til. For Mazda jobber nå verdensmesteren i å skape Car of the Year. Denne tittelen er en av Mazdas største ønsker.

Det andre er, dersom det er denne type motorjournalist du ønsker å bli, er det ingen grunn til å søke jobb hos BIL eller BilNorge.no.

Powered by Labrador CMS