-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mazdas første med Skyactiv-X
Mazda benytter Tokyo-utstillingen til å vise frem to ferske konseptbiler: En designstudie og en produktstudie.
Hva i all verden er forskjellen på «designstudie» og «produktstudie» når begge modellene uansett er konseptmodeller, kan man jo lure på.
Jeg tipper det har med å gjøre at produktstudien handler om teknologi og drivlinjer som kommer i neste generasjon Mazda, mens den andre handler om … ja, design.
Kunne ikke Mazda slått disse to sammen? Det kunne de nok – men det er morsommere å vise frem to modeller enn én, så her kommer de som to:
Designstudien skal vise Mazdas retning for utseende. Fortsatt basert på det merket kaller «Kodo», designretningen som begynte med CX-5 i 2012, og helt sikkert både blikkfangende og tidløst.
Både 2012-modellene av CX-5 og 6 holder seg utrolig godt, spør du meg, og konseptet RX-Vision fra Tokyo-utstillingen i 2015 viser at Mazda vet å trekke frekke linjer fortsatt.
Kanskje mer interessant er riktignok produktstudien til Mazda. Her viser nemlig Mazda en komplett drivlinje bygget rundt den nye Skyactiv-X-teknologien, bakt inn i neste generasjon Skyactiv-plattform.
Skyactiv ble introdusert i 2012 som Skyactiv-G og Skyactiv-D (henholdsvis bensin- og diesel-motorer), og er Mazdas nåværende motorgenerasjon.
Neste steg er Skyactiv-X, en bensinmotor uten tennplugger, og blir ifølge Mazda den første bensinmotoren av sitt slag i serieproduksjon.
Les også: Vi har allerede prøvd Skyactiv-X
Dette ser ut til å bane vei for neste Mazda 3. Hatchback-profilen på teaser-bildene Mazda har publisert ser veldig Mazda 3-aktig ut – og Skyactiv-X-prototypen vi kjørte i sommer var nettopp en 3-er.
Hva annet skjer hos Mazda om dagen? Vel, selv om Skyactiv-X er Mazdas måte å holde liv i bensinmotoren på, har de ikke glemt elbilen.
Derfor har de sammen med Toyota og Denso etablert EV C.A. Spirit – et selskap som skal utvikle elbil-teknologi på heltid, utenfor de tre selskapenes kontorer.
De tre selskapene skal alle levere både teknologi og arbeidskraft til det nye samarbeidet. Mens Mazda leverer det de beskriver som «forsprang i utvikling ved hjelp av data-modellering», skal Denso levere elektronikk og Toyota sin nye TNGA-plattform.
Mazda og Denso går riktignok bare inn med fem prosent eierskap hver – Toyota de resterende 90 – men det er et signal om at også Mazda har elektrifisering i bakhodet.
Det må nok til skal de klare Zoom-Zoom 2030 programmet deres, som lover 50 prosent reduksjon i selskapets totale CO2-avtrykk (90 prosent innen 2050).