-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fokus på kjøreglede
Selv om selvkjørende biler blir tilgjengelige, ønsker to tredeler av europeiske bilister selv å sitte bak rattet. Det viser en fersk undersøkelse i regi av Mazda.
Mazda er over gjennomsnittet opptatt av kjøreglede, noe mange av deres biler bærer preg av. Nå har de engasjert Ipsos MORI til å foreta en markedsundersøkelse om hvordan fremtiden med selvkjørende biler vil påvirke oss.
Basert på svar fra 11.008 respondenter i 11 europeiske land konkluderer undersøkelsen med at kjøregleden er stor hos svært mange.
To tredeler ønsker fortsatt å sitte bak rattet, mens bare 33 prosent «ønsker selvkjørende biler velkommen».
Kjøregleden er spesielt høy i Storbritannia, Tyskland, Østerrike og Polen der 71 prosent sier de foretrekker å sitte bak rattet selv. Italia er eneste land som tipper under 60 %. Alle som har prøvd å kjøre til en middagsavtale, eller å finne en ledig P-plass i en italiensk storby, skjønner antagelig hvorfor.
Interessen for autonome biler er spesielt lav i Frankrike og Nederland (25 %), og bare på 29 prosent i England.
Det interessante er også at det er liten forskjellen mellom aldersgruppene – man skulle kanskje tro at unge var mer åpne for å bli kjørt av autonome biler enn eldre som har en tendens til å være skeptiske til ny teknologi.
Men forskjellene er minimale – i aldersgruppen 18-21 år er 33 % positive, 25-34 år er faktisk litt høyere med 36 % og 35-44 befinner seg i samme landskap med 34 prosent. Utslagene hadde nok vært større om gruppen 45+ hadde vært med.
Undersøkelsen viser også at mange er redde for å miste gleden det medfører å kunne kjøre bil.
69 prosent av de spurte sier de håper fremtidige generasjoner fortsatt vil ha muligheten for å kjøre bil selv, tallene er så høye som 74 % i Polen og 70 % eller høyere i UK, Tyskland, Frankrike og Sverige.
36 prosent av de som liker å kjøre ser på bilkjøring som en forlengelse av sin personlighet, og 34 prosent er redde for at bilkjøring kan bli noe som hører fortiden til.
– Som et merke med fokus på kjøreglede er det hyggelig å konstatere at mange europeere deler vår interesse. Selvsagt har autonome biler en rolle i fremtiden, men for mange er gleden ved å sitte bak rattet enda viktigere, sier Jeff Guyton, toppsjef for Mazda Europa.
– Hvis man ser på bilindustrien generelt er det mange produsenter som neglisjerer den rene kjøregleden og kun fokuserer på autonome egenskaper. Vi vil fortsette å lage biler med fokus på kjøreglede, konkluderer Guyton.
Andre detaljer fra undersøkelsen viser at 54 prosent har vært på kjøretur «bare for moro skyld» – i Sverige er andelen hele 73 prosent.
53 prosent sier også at bilkjøring er mer enn å forflytte seg fra A til B, ja 55 % ser sågar på kjøring med venner og familie som en spesiell opplevelse.
Når man ber respondentene sammenligne med andre aktiviteter, svarer 37 % at de foretrekker bilkjøring fremfor dataspill, 23 % vil heller kjøre bil enn å sitte på en bar.
I Italia og UK foretrekker 9 prosent bilkjøring fremfor sex, 12 % av kvinnene og 6 % av mennene. Kanskje er det ikke så rart at noen av de mest ekstreme sportsbilene kommer fra Italia?