-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Inn i Mazdas fremtid
I 2007 lanserte Mazda sin "Sustainable zoom-zoom". Nå er de her med sin "Sustainable zoom-zoom 2030", og underveis skal de innom sitt 100-års jubileum. Vi har noen detaljer.
Mazda er ikke selskapet med kjappe snarveier, overfladiske påstander og hysteriske virkemidler. Når man setter seg ned med dem vet man det dreier seg om kvalitetstid.
Problemet er at selv om jeg til slutt forstår hvordan man kan øverføre energien lineært fra forhjul til bakhjul, for å oppnå et lavt støynivå som virkelig virker komfortabelt, etter å ha blitt tegnet og fortalt for en times tid, så håper de at jeg skal klare å formidle det videre.
Jeg føler meg som verdens klokeste motorskribent etter en slik session, og som verdens største motorskribent-taper når jeg skal forsøke å bringe videre på en begripelig, arealeffektiv måte forskjellen på «peak termisk effektivitet» i forhold til den som er virkelig brukbar.
Les også: Mazda røper fremtidsplaner
Men noe skal jeg klare å fortelle dere, nemlig hvordan Mazdas veikart ser ut fremover.
Et element er ganske abstrakt, men ikke mindre imponerende for det. De har et program de kaller «Sustainable zoom-zoom 2030» som lover at i 2030 skal hele operasjonen, fabrikkene og bilene, ha et CO2-fotavtrykk som skal ligge på 50 % av det de hadde i 2010.
Og de går enda lenger og sier at i 2050 skal det være redusert med 90 %. Og her snakker Mazda om «Well to Wheel» - både når det gjelder fabrikkene og bilene tar de med rubb&raka, fra oljeutvinning og raffinering (eller strømproduksjon) til det hele ender på skroten og/eller får et nytt liv.
Egentlig er jeg litt imponert over at de da åpenbart har bestemt seg for å holde på zoom-zoom uttrykket helt til 2030. Det forteller om en bedrift med is i magan. Jeg syntes det var det dummeste slagordet ever, og jeg regnet med at det ville dukke opp et nytt etter to år.
Feil har jeg tatt før også, heldigvis.
Men mer konkret er det at Mazda fyller 100 år i 2020, og det skal feires med nye biler.
Den første følelsen med dem skal du få allerede på Tokyo-utstillingen i høst. Selv om innsatsen der først og fremst skal konsentreres rundt design.
Men frem mot 2020 kommer vi til å oppleve ren batteribil, også med rekkeviddeforlenger (se ikke bort fra at det blir en rotasjonsmotor).
Bilene vil bli skikkelig oppkoblet, og de vil ha vist sitt Co-Pilot Concept. Plug-in Hybriden vil være på plass, og så er det et par detaljer til som jeg har lovet å holde kjeft om – foreløpig.
Men de to grafene gir deg et ganske klart bilde av hva som kommer og ikke bare når det kommer, men også når vi først kommer til å høre om det.
Det blir med andre ord fortsatt nok å gjøre på Mazda-fronten også.