-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Jubileum hos Mazda
Mazda fyller 100 år, men selskapet startet med noe helt annet enn biler.
Gjennom hele det inneværende året vil Mazda organisere arrangementer som gir tilbakeblikk på merkets historie, og hint om fremtiden.
Går egne veier
Helt siden starten i 1920 har Mazda utfordret konvensjoner og gått egne veier innen design, teknologi og produktutvikling.
Mazda trekker frem en rekke milepæler i anledning jubileet – blant annet at de var første asiatiske merket til å vinne 24-timersløpet på Le Mans i 1991 og lanserte rotasjonsmotoren i den ikoniske modellen Cosmo Sport 110S
Mange forbinder også Mazda med verdens mest solgte roadster – MX-5 / Miata – med over en million solgte biler gjennom fire generasjoner siden 1989.
Foreløpig siste tilskudd på innovasjonslisten er verdens første bensinmotor med kompresjonstenning – Skyactiv-X.
Startet med kork
Men det var noe helt annet enn biler som la grunnlaget for Mazda – selskapet ble nemlig grunnlagt som korkprodusent for 100 år siden under navnet Toyo Cork Kogyo Co. Ltd.
Selskapets virksomhet endret seg gradvis da industrimannen Jujiro Matsudo tok kontroll over selskapet og forvandlet det først til produsent av maskinverktøy og deretter kjøretøy.
Det første kjøretøyet var trehjulingen Mazda-Go som kom for salg i 1931 og ble en umiddelbar suksess. Den var gjenstand for kontinuerlige forbedringer gjennom sin levetid, slik som en nyskapende 4-trinns girkasse som reduserte forbruket med 20% da den ble introdusert i 1938.
Atombomben ble sluppet på Hiroshima 6. august 1945, men allerede etter noen måneder var produksjonen av Mazda-Go i gang igjen. Et bilde på selskapets vilje og evne til å reise seg i møte med utfordringer.
I årene etter krigen var produksjonen fortsatt innrettet på nyttekjøretøy. Det skulle drøye helt til 1960 før Mazdas første personbil, Mazda R360, kom på markedet.
Modellen ble en stor hit i det japanske kei-car segmentet, og den la grunnlaget for Mazda-modellene vi kjenner i dag.
Tysk oppskrift ga fransk suksess
I 1961 inngikk Mazda en lisensavtale med den tyske bilprodusenten NSU for å utvikle og produsere deres nye Wankel rotasjonsmotorer.
Seks år senere, i 1967, ble den futuristiske Mazda Cosmo Sport 110S verdens første masseproduserte bil med rotasjonsmotor.
Med denne startet Mazdas bemerkeselsverdige historie med en rekke suksessrike modeller drevet av rotasjonsmotor, slik som ikonet RX-7. Totalt har Mazda solgt nesten to millioner biler med rotasjonsmotor.
Mazda tok med denne teknologiske ekspertisen til racerbanen der de i 1991 ble den første asiatiske produsenten til å vinne 24-timersløpet på Le Mans med den legendariske bilen Mazda 787B – den eneste vinnerbilen med stempelfri motor.
Rotasjonsmotoren er i dag en viktig del av Mazdas identitet og den er fortsatt under utvikling, i første omgang med tanke på å bruke den som rekkeviddeforlenger i elbiler.
Kjøreglade biler
80-tallet var definerende for det mange forbinder med Mazda i dag, og det var først i 1984 at selskapet offisielt skiftet navn til Mazda Motor Corporation.
Kjøreglede har alltid vært sentralt i Mazdas biler og i 1989 lanserte selskapet modellen som er den ultimate kjærlighetserklæringen til nettopp kjøregleden – Mazda MX-5.
Nok en gang gikk Mazda motstrøms med en helt ny lettvekts roadster på en tid da klassiske to-seters cabrioleter var en døende rase.
31 år og fire generasjoner senere er MX-5 fortsatt Mazdas aller fremste ikon og verdens mest solgte to-seters sportsbil med over 1 million enheter og.
Kodo og fremtiden
I dag har Mazda en bred produktportefølje hvor alle modellene siden 2012 er designet i tråd med selskapets prisvinnende “Kodo - Soul of Motion” designspråk.
Fortsatt står kjøreglede og kjøreopplevelser i sentrum, og fortsatt er det innovativ teknologi under panseret i form av Mazdas Skyactiv-motorer.
I jubileumsåret 2020 lanserer Mazda sin første masseproduserte elbil - MX-30. Den er en modell for fremtiden, men den uttrykker også respekt for selskapets 100-årige historie. Interiørdetaljer i bærekraftig kork er et hint tilbake til starten, til Toyo Cork Kogyo.
– Vi ser frem mot de neste 100 årene, og vi vil fortsette å utfordre oss selv til å skape unike produkter, teknologier og opplevelser som våre kunder elsker, sa Mazdas president og CEO Akira Marumoto under seremonien i Hiroshima.