-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
McLaren går med strømmen
McLaren har nettopp presentert den nye monocoquen som skal være kjernen i fremtidige biler derfra. Elektrifisering i sentrum.
Første gang jeg så antydninger av den nye serien med McLaren biler var for mer enn 10 år siden i kjelleren på det utrolige anlegget i Woking, ikke langt fra London.
Frank Stephenson var blitt designsjef og han tok oss med ned og viste oss en svart boks av karbonfiber.
Det var den som skulle bli det bærende elementet i alle McLaren-bilene i dette ti-året – en utrolig serie som startet med 12C. Resultatet av en genial modul-tankegang – det er fremdeles denne konstruksjonen som er basis for alle bilene som kommer derfra.
Derfor virker kanskje bildene av en ny boks litt sterkere på meg enn på de fleste andre.
For jeg går ut fra at når de sier at denne skal ligge under alle bilene i den nye generasjonen som skal komme fremover, så mener de det, og at de har ganske spennende planer for hvordan den skal benyttes.
Selve oppbygningen av den er selvfølgelig state-of-the-art. Ikke et gram for mye, og ikke mulig å hente ut mer stivhet.
Hele konstruksjonen er utviklet ved McLarens eget Composite Technology Center i nærheten av Sheffield.
Det viktige med denne er imidlertid at det presiseres at den er konstruert for å kunne ta de kommende hybridbilene derfra og danne grunnlaget for det som sjefen selv, Mike Flewitt, kaller «overgangen til 100 % elektriske superbiler».
Han har flagget slutten for forbrenningsmotorer i 2030 og sier at «for oss går lett-vekting og elektrifisering hånd i hånd på veien mot enda bedre ytelser og mer effektive biler».
De sier at den første bilen bygget på den nye arkitekturen skal debutere neste år og at de nå utvikler drivlinjer for de neste ti årene som skal selges de neste femten. Rundt 2035 regner han med full overgang til batterielektriske.
Men samtidig tilføyer han at vi vil ikke se noen el-utgave av McLaren før i andre halvpart av dette tiåret. Det er først og fremst vekt og rekkevidde som er problemet.
Det er også viktig for McLaren nå som England er utenfor EU at bilen deres kan betegnes som «Made in Britain». Det betyr at minst 60 % av bilen (i verdi) må være produsert i Storbritannia.
Å flytte produksjonen av transmisjoner fra Italia til England er et av grepene for å komme innenfor den grensen. Og samtidig bringe flere arbeidsplasser hjem.
McLaren måtte redusere antall ansatte med en firedel på grunn av pandemien tidligere i år og regner med at 2020 vil ende med 2.700 biler – en nedgang på 40 %.
– Vi må nok vente til 2023 før luksusmarkedet er tilbake der det var, sier Flewitt.
Vi legger ved et knippe spionbilder av en godt maskert bil som foreløpig ikke har fått noen betegnelse.