-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Store verdier i luksus
Tre milepæler for McLaren: Ron Denis, grunnleggeren av dagens versjon av selskapet, er ute. De to separate avdelingene slås sammen til en, og gruppen tjener bedre enn noensinne. Børs, neste?
I fjor bygget McLaren Automotive 3.286 biler – en dobling i forhold til året før, og fortjenesten økte med 70 % til 9,2 millioner pund.
Man regner med ny salgsrekord i år, (totalt var gruppens omsetning på 898 millioner pund) og fortsatt økning i fortjenesten, samtidig som det blir skapt 200 nye jobber ved at de investerer 50 millioner pund i en egen fabrikk for karbon-fiber chassiset.
Ikke dårlig, de har bygget biler i verdens mest konkurransedyktige segment, i snaue syv år. De fire siste har de gått med solide overskudd.
McLaren-gruppen, der det jobber 3.400 personer, har til nå bestått av Automotive og Technology Group.
I forrige uke ble Ron Dennis, som har stått i spissen for arrangementet i 37 år, kjøpt ut for 275 millioner pund. Det betyr at gruppen verdsettes til 2,4 milliarder pund – en av de mest verdifulle privateide selskapene i England.
Det er imidlertid et spørsmål om hvor lenge det forblir privateid. Eierne kan jo ikke ha unnlatt å legge merke til hva som har skjedd med Ferrari-aksjen etter at den gikk på børs.
Den var ventet å starte mellom 48 og 52 dollars da den debuterte i New York i 2015, sist jeg så etter var den på 86, og mange analytikere spådde den opp til 100 ganske snart.
Mansour Ojjeh, en av de gjenværende toppene som har vært hånd-i-hånd med Dennis i 33 år, ekskluderer i hvert fall ikke den muligheten – samtidig som han lover at McLaren skal på plass blant de første i Formel 1 igjen.
Det er imidlertid åpenbart at Ron Dennis ikke forlot skuta veldig frivillig. Han begynte som mekaniker for Jochen Rindt, 18 år gammel i 1966, og fulgte føreren sin da han flyttet til Jack Brabhams Formel 2 team.
Etter at Brabham stengte porten i 1971 drev Dennis noen egne team, med så stor suksess at storsponsor Philip Morris sørget for at Teamet til Dennis overtok kontrollen av det gamle racerbilmerket til Bruce McLaren, som døde ved en testulykke ti år tidligere.
Etter det har ikke Dennis sett seg tilbake. Det er flere år siden hans private formue ble anslått til mer enn 300 millioner pund – den har fått seg et godt løft nå.
De som nå eier gruppen er altså TAG-Gruppen med Mansour Ojjeh i spissen, som Dennis fikk inn for mer enn 30 år siden. Og et statlig investeringsselskap på Gulfen: Bahrain Mumtalakat Holding Company, som kom med på laget for ti år siden.
I november fikk vi de første signalene på at ikke alt gikk på skinner. Ron Dennis, styreformann og CEO, ble plassert på sidelinjen av sine medaksjonærer. «Jeg er skuffet» sa han, og pekte på at andre styremedlemmer hadde advart mot avgjørelsen.
Spikeren i kisten ble satt da den amerikanske marketing-spesialisten Zak Brown ble ansatt som sjef for McLaren Technology Group rett før jul. Dermed var det også slutt på Ron Dennis’ lange karriere i racing.