-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Daimler i tysk miljøforsøk
Et hus som dekker sitt eget energibehov og har overskudd til å lade opp en elbil eller to? Det høres ut som et rent eventyr.
Men nei, dette er oppskriften på prosjektet ”Effizienzhaus-Plus mit Elektromobiltät” som ble offisielt startet av forbundskansler Angela Merkel og en rekke andre celebriteter i Berlin denne uka.
Mercedes deltar i prosjektet og skal levere en pakke med elektriske kjøretøy – deriblant en elbil som kan lades uten fysisk kontakt gjennom en stikkontakt.
”Kokeplater”
Det anvendes induksjonsteknikk, tilsvarende den man kjenner fra moderne komfyrer, men uten fysisk kontakt mellom bil og ladestasjon i det hele tatt.
Bilen som benyttes er en modifisert A-Klasse E-Cell.
Med induktiv opplading trenger bilen bare å plasseres over en spesiell induksjonscoil i bakken for å starte automatisk opplading av batteriene – uten behov for å bruke kabel.
- Vi er meget interessert i å sjekke hvordan induksjonslading fungerer i praksis, sier Herbert Kohler som er ansvarlig for prosjektet i Daimler AG.
- Vi har allerede bevist fordelene med teknologien, erfaringen fra daglig bruk gir oss viktig innputt for videre utvikling. En rekke tekniske og økonomiske utfordringer må løses før vi eventuelt kan starte markedsføringen av teknologien, sier Kohler.
Den elektriske A-Klassen er klar for deltagelse i prosjektet ” Effizienzhaus-Plus mit Elektromobiltät” fra mars 2012.
Egen strøm, og vel så det
Gjennom spissteknologi skal det energieffektive huset i dette prosjektet generere mer strøm enn det konsumerer. Overskuddet kan for eksempel benyttes til å lade batteridrevne kjøretøy.
Hele huset er bygget for å være så energieffektivt som overhodet mulig, og elektrisk mobilitet er integrert sømløst slik at elektriske produkter kan lades induktivt eller via kabel.
En familie på fire skal som et eksperiment bo i huset i 15 måneder fra mars 2012. Mens de oppholder seg der har de tilgang til forskjellige elektrisk kjøretøy for å utforske og demonstrere hvordan fremtidens boliger og mobilitet kan integreres i dagliglivet.
På to og fire
I tillegg til omtalte A-Klasse E-Cell med induksjonslading, vil Daimler levere to andre batteridrevne kjøretøy – en Smart Electric av andre generasjon samt en Smart Elbike.
Daimler vil også sørge for ladestasjoner i huset, med et vegguttak i tillegg til en induksjonscoil. Og selvsagt kan familien også lade kjøretøyene ved offentlig ladestasjoner.
Induksjonslading er meget interessant med tanke på at det kan legges systemer i veibanen som sørger for at elbiler lades mens de kjører over et bestemt område, eller står i et veikryss og venter på grønt lys. På den måten kan man forlenge rekkevidden betydelig.