-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spredte budskap fra Paris
Jo visst hadde Paris-utstillingen opptakter – som den alltid har. Vi fikk det trettende merket fra Volkswagen og vi fikk beskjed om 48 AMG-modeller neste år. Men det store party-suset manglet.
Jeg har en kompis som driver - hva skal vi kalle det? – et nettsted som registrerer alt som hender i Paris. Han påstår at for to år siden var det mer enn dobbelt så mange forhåndsarrangementer, store og litt mer intime, enn i år.
Og han hadde fått med seg Volkswagens Group Night.
Det var det ikke mange andre som hadde.
«The show must go on»
Alle jeg snakket med som ikke var invitert, gikk ut fra – som en selvfølge – at VW ikke skulle arrangere noe. De er jo ute i hardt vær, kan man si.
For to dager siden meldte for eksempel Bloombergs at amerikanske myndigheter nå regner på hvor mye de kan blåse Konsernet på i en kriminalsak, uten at det hele går over ende.
Hvis det stemmer, og det er ingen grunn til at det ikke stemmer, amerikanerne har gjort sånt før de, og de mener åpenbart alvor.
Dermed vil kanskje noen syns det er en smule umusikalsk å invitere et hypereksklusivt utvalg på noen hundre til Group Night i Fondation Louis Vuitton – merkevaren som selv har utnevnt seg til «The Illumination of Luxury».
Det var så eksklusivt at ingen fra Harald A. Møller, som vel har vært en av VW-konsernets stødigste støttespillere i denne stormfylte perioden, fikk adgang, og derfor fikk de heller ikke ha med seg noen gjester.
Samma kan den være.
Ny merkevare
Man snakket om «Together – Strategie 2025», men noen virkelig strategiplan får vi vel neppe før den interne undersøkelsen blir klar om en måneds tid, og om alle de kommende elektrifiserte modellene.
Og vi fikk til og med beskjed om at alle gode ting er tretten! De skal opprette en ny merkevare. Men hva merket skal hete, og hva den skal være merkevare for, er fremdeles noe uklart.
Urban mobilitet, later til å være et stikkord for denne nye forretningsenheten. Jeg tror i hvert fall ikke navnet blir noe så kleint som I.D. som de døpte sitt nye elktrofartøy.
Det våte element
Så hadde vi det pussige at Aston Martin, som ikke skal stille ut i Paris i år, kom med en kjempedebut i Monaco. På omtrent samme dagen. Og vi snakker for første gang siden David Brown eide selskapet, om diesel!
AM37 heter båten, tallet betyr antall fot. Den finnes forresten også som en AM37S og ved hjelp av et antall Mercury motorer, enten 2x370 diesel eller 2x430 bensin hester, gjør den «normale» 45 knop. Men i James Bond versjonen med 2 x 520 gjør den 50.
“Ren Aston Martin DNA heler veien» sier Marek Reichman - designsjef. «Bak denne båten finner vi de samme folkene som med den samme passion skapte biler som One-77, Aston Martin Vulcan og den nye DB11”.
Luft og vann
Omtrent noe tilsvarende sa Gorden Wagener, designtopp hos Daimler, da han var samme sted, Monaco Yacht Show, og presenterte sitt firmas bidrag: Arrow460 Granturismo.
Den har tidligere vært vist som en to meter lang modell, nå var det kommet så langt at interiøret også kunne vises for første gang.
Dessuten hadde de med seg – til et «Yacht-show» – interiøret for en Airbus A320 som de har utarbeidet sammen med Lufthansa Technik. Her snakker vi om ganske eksklusivt opphold og transport for 16 personer.
Men han rakk tilbake til Paris der Mercedes altså var en av dem som holdt på de gode tradisjonene og inviterte til premiere-fest.
Fortsatt hemmelig
Ikke til den virkelig store premieren – den elektriske storbilen. Den skal vi møte senere utpå dagen i dag.
Og i hvert fall ikke til den premieren vi alle vel egentlig hadde gledet oss til. Den nye Formel 1-inspirerte, og med vegg-til-vegg Formel 1 tekno-lastede hyperbelen.
For det var altså AGM som hadde invitert, ikke Mercedes, og bilverdenen har vært stappfull av informerte lekkasjer om den nye som skal møte Aston Martin RB 001, Ferrari La Ferrari og en hvilket som helst Bugatti rett på.
Det vi fikk var en kjapp profilskisse på skjermen, og en «offisiell bekreftelse» på at den kommer.
Og Thomas Werner smilte da han sa det, og jeg er sikker på at han gjerne skulle vært med på den presentasjonen. Som utviklingssjef har han hatt veldig tett kontakt med AMG i mange år, han overlot for eksempel helt til dem å utvikle V8 motoren, og er en skikkelig entusiast.
Men han skal gå av i desember, og har vel ingen offisielle funksjoner etter dette. Men jeg skal vedde på at vi finner ham ved premieren av dette nye dyret selv om han ikke får lov til å si noe.
Snart jubileum
Jeg er ikke en gang sikker på at premieren vil skje i Paris. AMG ble grunnlagt i 1967, og det skulle ikke forundre meg om de venter helt til 50-årsmarkeringen i 2017 med å vise hva de kan når de slippes helt løs på egenhånd.
De skal dessuten, ble vi lovet, ha 48 forskjellige modeller på den tiden.
Så alle som ikke fikk det de ventet måtte «nøye» seg med stofftak-versjonen av Mercedes-AMG GT.
Denne type produktutvikling er etterhånden ganske vanlig. Først kommer det en bra bil. Så blir den gjort litt råere og deretter enda mer spennende. (På scenen sto det både en GT3 versjon, og den hårete GT R).
Og så er man veldig spent, ikke, på når de endelig kommer til å kappe taket av den.
Ferrari har utviklet dette til en ren rutine – man kan stille klokka etter deres innsats.
Mercedes ventet altså til nå. Riktignok hadde den en snikvisning tidlig i september, introduksjonsåret - men det er egentlig nøyaktig to år siden GT ble debuterte her i Paris.
På samme lest
Siden bilen er klin lik den med fast tak, er det ikke så mye å si om den. Bortsett fra at jeg er glad for at det ble stofftak – du kan velge mellom tre farger – da har man også unngått å ødelegge noe av designen.
Dessuten kan det åpnes eller lukkes elektrohydraulisk på 11 sekunder i hastigheter i hvert fall opp til 50 km/t, leste AMG-sjefen, Tobias Moers, begeistret opp fra jukselappmonitoren.
Dessuten er den sikkert tyngre enn den vanlige, for det var mye snakk om alt som var stivet opp i bunnen for å erstatte stivheten som taket bidrar med.
Jo, forresten, en liten detalj til slutt – kanskje verdt å ta med: at denne kan hete GT C roadster, men jeg er ikke sikker på at C-en står for cabriolet, for denne skal også komme i coupé form. Og forskjellen på C og den «vanlige» er nesten 100 hester.
Den takløse skal altså leveres både med den kjente 476-hesters motoren, men som C får den en på 557 hk og 680 Nm.
I stedet for å bruke hele 4 sekunder til 100, kommer du dit 3/10 fortere (hvem i all verden bryr seg?). Og i stedet for 302 km på en time, kan du komme hele 14 km. Lenger. Teoretisk i hvert fall.
Du finner flere detaljer i vår forhåndsomtale av Mercedes-AMG GT Roadster.
Og det skal også Mercedes-Benz ha: de holder de gode Paris-tradisjonene i hevd.