AMG 4.0 V8 biturbo
Christian Enderle er ansvarlig for utvikling av motorer og drivlinjer hos Mercedes AMG
AMG 4.0 V8 biturbo

AMG 4.0 V8 biturbo

AMG 4.0 V8 biturbo

AMG 4.0 V8 biturbo

AMG 4.0 V8 biturbo

AMG 4.0 V8 biturbo

AMG 4.0 V8 biturbo

AMG 4.0 V8 biturbo

AMG GT rykker enda nærmere

Vi får stadig nye glimt av den kommende GT-bilen fra Mercedes-Benz. Nå er det detaljene på den rene AMG-motoren vi får høre litt mer om.

Publisert Sist oppdatert

Rekk opp hånden alle dere to som klarer å holde orden på AMGs forskjellige modeller og varianter opp gjennom årene.

Det jeg vet er at AMG-navnet kommer av Aufrecht (Hans Werner) og Melcher (Erhard) – de to som grunnla firmaet, pluss Grossaspach – byen der Aufrecht kommer fra. (Sist de spilte mot Bayern München tapte de 0-6!).

Jeg vet dessuten at det greie navnet på firmaet, da det ble startet i 1967, var AMG Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft mbH

Det står også i bøkene at Mercedes begynte å kjøpe seg inn i 90-årene, at de fikk mer enn 50 prosent i 1999, og at Daimler-Chrysler eide hele butikken fra 2005.

Motorbygger
Så begynner det å bli litt mer tåkete. Men jeg er ganske sikker på at den første motoren AMG utviklet helt på egen hånd var M 156 som egentlig var ment for DTM-bilene. Men som etterhånden erstattet «55»-modellene og vokste seg fast i en rekke produksjonsbiler med typebetegnelsen «63».

M 157 er derimot bare en utvikling av Mercedes’ egen M 278 motor, som ble brukt i S- og CL-Klasse. Men i supertrimmet AMG-utgave er forbruket nede på under 1,5 liter/mil – dermed er dette den første AMG-modellen som slipper ekstraskatten på slurpe-glade motorer i USA.

Mindre volum
Men nå er vi altså på gang med en ny egenutviklet motor igjen. M 178 heter den, og er en 4-liters V8 som altså har et slagvolum 2,3 liter mindre enn det SLS’en hadde.

Og mens SLS avga 570 hk i de fleste versjoner kommer den nye med 510. Høres 50 hk i avgang dramatisk ut?

LES MER OM AMG GT

Nå er det foreløpig ikke sagt noe om vekt og ytelser, men jeg er så sikker at jeg gjerne tar et veddemål at denne nye motoren er så mye lettere enn den gamle, at med-det-ene-og-det-andre (som det heter på presist ingeniørspråk) har de fått ned totalvekten på den nye med så mye at den vil opptre med et bedre hk/kg forhold enn SLS’en ga deg.

Mer elastisk
Det hører også med til historien at den nye fire-literen gir deg 650 Nm mellom 1750 og 4750 omdreininger. SLS’en var ikke noe bedre i dreiemomentavdelingen – så vi kan vente oss solid aks og overlegen elastisitet.

Vi har tidligere fått et visst inntrykk av interiøret, og det er vist noen tåkete omriss av eksteriøret, men den videoen som nå er produsert gir oss enda flere detaljer om motoren, enn vi har fått av de andre elementene.

Derfor kan vi nevne noen av høydepunktene: to-masse svinghjul, pluss aktive motorfester – åpenbart en hilsen til alle komfortsultne kunder. Smidde alu-stempler og noe de kaller Nanoslide, som belegg i sylindrene, tyder på at kampen mot innvendig friksjon i motoren er tatt enda lenger.

Turboene, det er to av dem, er montert mellom sylinder-blokkene for å gjøre det hele så kompakt som mulig.

Gjenbruk
Det som gjør motoren aktuell for flere enn for GT-kundene, er at det virker som den også skal brukes i den nye C-Klassen. Det blir altså en erstatning for dagens C63 AMG. I 507-versjonen gir den akkurat så mange hester som navnet tilsier også.

Omtrent like mange fra den nye modellen, 10 prosent høyere dreiemoment, og vesentlig lavere vekt (i hvert fall der foran, hvor understyring oppstår) burde resultere i en drøm av en familiebil.

Paris-utstillingen vil vel gi oss hele historien til slutt, men regn trygt med flere drypp fra Mercedes i ukene fremover.

Mercedes har også lagt ut en smakebit på hva slags lyd vi kan forvente i den kommende sportsbilen:

Powered by Labrador CMS