-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Høyspent storsatsing fra Alliancen
Renault, Nissan og Mitsubishi har i dag lagt frem sine planer for resten av tiåret. Ikke uventet skal det brukes store summer på elektrifisering.
Til sammen skal de tre merkene tilby 35 rene elbiler i 2030, fordelt på fem felles plattformer. Mitsubishi skal få hjelp av Renault for å tilby modeller som er attraktive for Europa mens Nissan Micra skal gjøre comeback som elbil.
Den felles plattformen for biler i C- og D-segmentet skal danne grunnlagt for fem modeller fra de tre merkene i alliansen – Nissan Qashqai og X-Trail, Mitsubishi Outlander, den annonserte Renault Austral samt en kommende syvseter.
Bruk av felles plattformer skal øke fra dagens nivå på 60 prosent til over 80 prosent i 2026 for alliansens rundt 90 modeller.
Gjennom samarbeidet skal Mitsubishi få bedre fotfeste i Europa med to nye modeller, blant annet skal ASX-betegnelsen vekkes til live igjen på en Renault-basert bestselger. Det må vel bety enten Captur eller Austral?
Mitsubishi forteller at bilen skal tilbys med moderne drivlinjer, inkludert hybrid og ladbar hybrid.
Gjennom de neste fem årene skal alliansen investere 23 milliarder euro innen elektrifisering, noe som skal føre til 35 nye elbiler i 2030. 90 prosent av disse skal bygges på fem felles plattformer:
CMF-AEV er for rimelige småbiler som Dacia Spring.
KEI-EV for mini-elbiler av formatet som er så populært i Japan, som i-MIEV.
LCV-EV familieplattform for lette yrkesbiler som Renault Kangoo og Nissan Town Star.
CMF-EV er en fleksibel elbilplattform som i første omgang danner grunnlag for Nissan Ariya og Renault Megane E-Tech. Innen 2030 vil mer enn 15 modeller bygges på denne plattformen med et årlig volum på inntil 1,5 millioner biler.
CMF-BEV blir ifølge alliansen verdens mest konkurransedyktige plattform for kompakte elbiler når den lanseres i 2024. Biler bygget på denne skal få rekkevidde på inntil 400 km, bl.a. takket være effekt aerodynamikk som skal redusere kostnadene med 33 prosent og forbruket med 10 prosent sammenlignet med dagens Zoe.
Plattformen skal danne grunnlag for 250.000 biler i året fra Renault, Alpine og Nissan. Blant disse er Renault R5 og en kompakt elbil som skal erstatte Nissan Micra i Europa. Denne er designet av Nissan og skal bygges hos Renault ElectriCity i Frankrike.
Alliansen samarbeider med batterileverandører med mål om å redusere batterikostnadene med 50 prosent innen 2026 og 65 prosent innen 2028.
Videre forskes det intenst på «all-solid-state» batteriteknologi (ASSB) der Nissan har prosjektansvar. Faststoff-batterier vil doble energitettheten sammenlignet Li-ion batterier og ladetiden vil reduseres til en tredel av dagens. Målet er masseproduksjon fra 2028.