Mitsubishi i

Mitsubishi i

Mitsubishi i-MiEV

Mitsubishi i-MiEV

Mitsubishi i-MiEV

Mitsubishi i-MiEV

Mitsubishi i-MiEV

Mitsubishi i-MiEV

Mitsubishi lader opp

Mitsubishi vil bli første norske bilimportør med elbiler på programmet. Dermed får Think og Kewet en seriøs utfordrer.

Publisert Sist oppdatert

Brikkene på plass

Japanske Mitsubishi Motors Corporation (MMC) har bestemt seg for å bli verdensledende på elektriske biler.

Første modell de vil lansere er i-MiEV - en elektrisk versjon av Mitsubishis småbil "i" som allerede selges i Japan og Storbritannia. Bilen er 340 cm lang, 148 cm bred.

- Ingen har bedre forutsetning for å sette en elektrisk bil i produksjon enn Mitsubishi, sier adm. direktør Bernt Jessen hos den norske importøren. Mitsubishi-gruppen har alle de ingredienser og ressurser som skal til for å utvikle og produsere en elektrisk bil, sier han.

Pilotprosjekt

For å samle et bredest mulig erfaringsgrunnlag før de starter serieproduksjon av i-MiEV i 2009, har MMC igangsatt et stort internasjonalt feltforsøk. I dette prosjektet deltar også den norske importøren. De jobber nå for å få en bil til Norge allerede i høst.

Bernt Jessen har selv kjørt i-MiEV i Japan og er overbevist om at dette er en bil som vil treffe perfekt i det norske markedet.

- Bilen er på størrelse med en Colt. Den har fem dører og fire seter og på grunn av batteripakkens plassering er den også stabil og god å kjøre, sier han.

Til Norge i høst

Jessen kan ikke gi noen eksakt dato for når vil bilene komme i salg i Norge, men han er klar på følgende:

- Vi skal bli den første bilimportør med serieproduserte elektriske biler på programmet i Norge.

- Mitsubishi viser meget stor interesse for Norge i denne sammenhengen. De vet godt hvor sterkt Mitsubishi står i dette markedet og kjenner interessen vår for elbiler.

Må ha avgiftsfordeler

Jessen forteller at introduksjon i-MiEV i Norge forutsetter at elbilene opprettholder de avgiftsmessige fordelene de har i dag. (Ingen engangsavgift, ingen moms, ferdsel i kollektivfelt, fri kommunal parkering, høyere kilometergodtgjørelse, red. anm).

Av konkurransemessig hensyn vil Jessen ikke si noe om prisene ennå.

- De er ikke ferdigforhandlet, men vi har gitt fabrikken ulike scenarier på pris knyttet opp mot volum.

- Etter vår beregninger er det ikke urealistisk å selge 1000 biler årlig. Forutsatt at prisene blir konkurransedyktige, legger han til.

- Jeg tenker da både opp mot andre elbilalternativer, men ikke minst i forhold til totalkostnadene for andre biler i samme klasse.

Med riktig pris kan Mitsubishi-modellen bli en tøff konkurrent til norskproduserte Kewet og Think – ikke minst takket være fordelen den har med fire seter.

Nøkkeldata for bilen:

- Rekkevidde på en oppladning: 160 km

- Toppfart: 130 km/t.

- Lades opp via vanlig 220V strømuttak på 7 timer, eller via et Quick Charger System som gir 80% opplading på ca 1/2 time.

- Lithium-ion batteriene skal produseres i samarbeid med GS Yuasa Co.

Powered by Labrador CMS