-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Elektrisk tohjuling fra Smart
Med en elektrisk drevet scooter lanserer Smart det de kaller "intelligent urban mobilitet" på Paris-utstillingen. Denne tohjuls-studien henter inspirasjon fra Smart Fortwo Electric drive.
Navnet er Smart Escooter. Drivverket består av en børsteløs likestrøm navmotor som yter 4 kW (5,4 hk). Den er innebygget i bakhjulets nav, og overfører kraften direkte til bakhjulet. Motorens plassering betyr at den ikke tar opp bagasjeplass i «karosseriet».
Topphastigheten er 45 km/t. Kjørestrømmen leveres av en 48 volt litium-ion-batteripakke. Rekkevidde er oppgitt til 100 km, takket være en batterikapasitet på 48 Ah. Escooter kan lades i enhver stikkontakt i vanlige husholdninger i løpet av tre til fem timer.
Kollisjonspute
Tohjulingen er utstyrt med moderne sikkerhetsutstyr som normalt ikke engang finnes på moderne motorsykler.
Dette omfatter blant annet blokkeringsfrie ABS-bremser, kollisjonspute integrert i panelet under styrehåndtakene og Blind Spot Assist som varsler føreren om kjøretøy som ikke er synlige i speilenes blindsone.
Det holder med et enkelt håndgrep for samtidig nedbremsing av begge hjul. Foran sørger ABS og en hydraulisk skivebrems for maksimal bremsevirkning. Parallelt med forhjulet blir også bakhjulet nedbremset elektrisk.
Denne jobben gjøres av den samme hjulnavmotoren i bakhjulet som ellers sørger for framdriften. Blir bremsehendelen betjent, vendes arbeidsprinsippet.
Motoren blir til dynamo og motstanden sørger for den ønskede bremsevirkningen. Den bremseenergien som derved frigjøres, blir omdannet til elektrisk energi og lagret i batteriet.
Smartphone-app
Smartphone (iPhone) spiller en spesiell rolle. Den er scooterens kontroll- og kommunikasjonssenter, og må plasseres i en egen holder i sentrum av styret før scooteren kan startes. Dermed kobles startsperre og tyverialarm ut.
Under kjøringen fungerer smartphone som scooterens speedometer. Den viser også rekkevidde og batteriets ladenivå og fungerer som navigasjonssystem.
Skulle føreren glemme hvor scooteren står parkert, kan GSM Tracking-smartphone-app hjelpe til med å finne den – hvis føreren har kontroll på smartphonen...