Norges mest solgte bil

– Takket være politikere som ikke ante hva de gjorde, og norsk bilbransje som reaksjonært fulgte sine leverandører, skjer nå en elbil-invasjon som neppe kan sies å ha en sosial vinkling, skriver Jon Winding-Sørensen og Per Morten Merg i denne kommentaren.

Publisert Sist oppdatert

Tesla Model S topper OFVs registreringsstatistikk hittil i september.

Luksusbilen har den første uken av september (1.-9.) en markedsandel på 6,1%, som er mer enn både VW Golf (4,9%) og Mazda CX-5 (4,2%).

Det er ikke bare på utleveringer det lille amerikanske bilmerket har høyt tempo for tiden. Forrige uke åpnet en ny Teslabutikk i Bergen, etter Oslo og Trondheim. Flere står for tur.

Les om: Åpning av Teslas Oslo-anlegg

Tesla er et utrolig fenomen, en suksess. Men hvilke regler spiller de etter?

Luksusbil til hvermannsenpris
Ingen skal være i tvil om at Tesla S er en bra bil. En bil som helt fint klarer seg uten støttekontakter. For eksempel er den nå, ett år etter lansering, nummer tre på luksusbil-listen i California.

I Norge er vi ikke vant til at en luksusbil i klasse med de råeste utgavene av tyske premiumbiler topper registreringsstatistikken og selger flere hundre biler i måneden.

I Norge er vi forresten ikke vant med at biler skal selges uten avgifter heller.

Les om: Attraktive priser på Tesla S

Og når vi sier uten avgifter mener vi, som de fleste vet, HELT UTEN avgifter. Ikke engang antydning av moms finnes i miles omkrets av en elbil.

Regnestykket nedenfor viser hva moms, vekt- og effektavgift (ingen CO2-avgift) ellers ville ha vært på Model S.

En Tesla subsidieres med mellom en halv million og 700.000 kroner - minst.

Og som om ikke det er nok, overøses den med:

Gratis drivstoff, gratis offentlig parkering, gratis bomring, gratis ferge, nesten gratis årsavgift, halv firmabilskatt og høyere kilometergodtgjørelse. Og fri tilgang til kollektivfeltene.

For alt dette betaler den i realiteten ikke en eneste øre til fellesskapet.

"Avgiftsfritaket gjør det mulig for elbiler å konkurrere prismessig med ordinære personbiler..."

Dette sa den gang finansminister Kristin Halvorsen, og flettet seg inn i rekken av velmenende uttalelser fra politikere, for å rettferdiggjøre denne underlige forskjellsbehandlingen.

Greit nok - kanskje - å lage et sett virkemidler som både klarte å holde liv i Think (og noen norske arbeidsplasser), samt at en grei bil som Nissan Leaf får en pris på nivå med sine småbil-konkurrenter.

I dag er det vel ingen som virkelig tror at Teslas Modell S, som (bokstavelig talt) røsker deg fra 0 til 100 på 4,4 sekunder, IKKE konkurrerer med andre store luksus- og sportsbiler?

Hva importørene av Audi, BMW, Mercedes eller andre i dette segmentet tenker om konkurransevilkårene nå, vites ikke.

Sannsynligvis prøver de å bite tenna sammen, og være lojale mot et vedtak de aldri har protestert mot - før virkeligheten nå har truffet dem rett i fleisen.

Sannheten er at en luksusbilen Tesla Model S kan kjøpes fra 450.000 kroner, som er omtrent halvparten av sammenlignbare modeller fra Audi, BMW og Mercedes-Benz.

Teslas misjon er elektrifisert transport på gummihjul. Ære være dem for det.

Og takket være politikere som ikke ante hva de gjorde, og norsk bilbransje som for bare 5-6 år siden reaksjonært fulgte sine leverandører og forsikret at elbiler på Tesla-nivå ikke var mulig, sitter vi nå og ser på en invasjon som ikke akkurat har noen sosial vinkling.

Vi er ikke helt sikre på miljøvinklingen heller, forresten.

Sannheten er selvfølgelig at avgiftsfritaket gjør det mulig for importører av elbiler å "prise" bilene med en elastisitet som ikke er mulig med "ordinære" biler.

Samtidig gjør det mulig for produsenter av ekstremt kostbare biler å spille på en del av banen der de andre konkurrentene overhodet ikke har adgang.

Det kan umulig være dette Stortinget mente da de gjorde avgiftsfritak til et element i forbindelse med Klimaforliket i 2008. Og det kan heller ikke være dette SV tenkte på da sjefen deres snakket om "konkurranselikhet for elbiler".

Med så forskjellige spilleregler vil det være en skam for Tesla dersom de ikke blir klart størst i luksusbil-segmentet i Norge.

Og neste år kommer Tesla X. Enda mer Norgestilpasset, med firehjulsdrift og SUV-look. Da vil Norge bli verdens første land (inklusive Kina og alle andre Bling-stater vi nødig vil sammeligne oss med) der en luksusbil ligger på topp 10 - uansett segment.

Les om: Tesla Model X

At Tesla også byr på ny distribusjonsfilosofi, at de gir helt nye kundeopplevelser og at de har en forbilledlig flat struktur med korte beslutnings- og erfaringsveier i en helt lukket produsent-til-forbruker-loop, burde gi den etablerte norske bilbransjen virkelig bakoversveis.

Les om: Tesla byr på strømmen

PS:

Neste år vil Tesla starte produksjon i Europa, men Norge skal fremdeles få bilene fra USA. Sannsynligvis på en båt som ifølge The Guardian produserer astma-fremmende utslipp tilsvarende 50 millioner biler/år.

Det er noe som heter LCA (Life Cycle Assesment), gjerne kalt vugge-til-grav regnskap. Vi skal ikke ta det nå, men bare slå fast at dette regnestykket må gjøres før vi begynner å diskutere miljø på alvor.

Les om: Batteribytte klart på Tesla S

Powered by Labrador CMS