-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
1003 kilometer på én tank
Et fransk team på fire personer satte ny rekord da de kjørte en Toyota Mirai over tusen kilometer på én hydrogentank.
Reisen startet en tidlig maimorgen fra Hysetcos hydrogenstasjon i Orly og endte etter 1003 kilometer. Da var hydrogentanken så godt som tom.
De 1003 kilometerne ble kjørt på offentlige veier, sør for Paris, og distansen og hydrogenforbruket ble verifisert av en uavhengig tredjepart. Ifølge Toyota er det ny verdensrekord.
Grønt hydrogen ble brukt under rekordforsøket, og gjennomsnittsforbruket lå på 0,55 kg/100km.
Nye Mirai tilhører Toyotas andre generasjon av hydrogenelektriske biler. Et mer effektivt brenselcellesystem, i samspill med en bedre aerodynamikk og høyere lagringskapasitet av hydrogen, bidrar til en estimert rekkevidde på rundt 650 km under normale kjøreforhold.
Deretter er det bare å fylle tanken på ny. På en 700-bar fyllestasjon tar det under fem minutter.
Sjåførene benyttet bevisst en svært økonomisk kjørestil for å oppnå rekorden på 1003 km, men utover dette ble ingen spesielle kjøreteknikker benyttet.
Blant de fire sjåførene som satte rekorden var Victorien Errusard, kapteinen og grunnleggeren bak Energy Observer. https://www.energy-observer.org/
James Olden, ingeniør i Toyota Motor Europa, Maxime Le Hir, produktsjef i Mirai og Marie Gadd, PR-sjef i Toyota Frankrike, var de tre andre sjåførene.
Fakta
- Distanse kjørt med en tank hydrogen: 1003 km
- Gjennomsnittlig hydrogenforbruk: 0.55 kg/100km
- Gjenværende rekkevidde (som indikert av bilens informasjonssystem): 9km.