-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota med de minste
Toyota utvikler sitt COMS-prosjekt. Med andre ord: også de prøver å være like avant garde som Renault var med sin Twizy. Og får det vel ikke helt til.
Vi har tidligere fortalt deg om Toyotas COMS-prosjekt. Elektriske mikrobiler som, dersom de ikke hadde vært så überdesignet noen av dem, kunne ha ledet tankene hen på Renaults pionerinnsats, Twizy.
Faktisk er disse små greiene i salg i Japan, de er vel egentlig ikke brukbare til noe som helst, har en toppfart på 60 km/t (hvilket kanskje ikke betyr noe i Tokyo, der det hele står nesten hele tiden allikevel) og koster vesentlig mer enn en Twizy – 70-80.000 kroner.
Men et salg på rundt tusen enheter det første halvåret, påstår Toyota er såpass oppmuntrende (de produserte tross alt litt over 7 millioner biler i fjor - legger de da virkelig merke til 1000 sånne?) at de skal utvikle konseptet videre.
Og det demonstrerte de blant annet på CEATEC-messen i Tokyo nylig. Dette er en messe der elektronikken står i høysetet, og det er sannsynligvis nok elektronikk i lille INSECT til å rettferdiggjøre debuten der.
Nå tror du kanskje at navnet er valgt fordi bilen ligner på et. Og fordi du nesten kan få deg til å tro at du har med et insekt å gjøre – du kan nemlig stå ved siden av den og klappe i hendene.
Hva tror du skjer da? Jo – dørene, som er hengslet i taket, åpner seg. Eller lukkes. Står du der lenge nok og klapper, vil den sannsynligvis flagre med de små vingedørene sine helt til batteriet er tomt.
Men det er ikke derfor navnet er valgt. Navnet er et akronym for Information Network Social Electric City Transporter – ikke mindre. Med andre ord en ganske nettet bil skal man tro.
Listen over funksjoner er allikevel ikke SÅ overveldende. Den har ansikts-gjenkjenning, som ethvert lite kamera for tiden, som gjør at du tillates adgang.
En rekke funksjoner kan styres med bevegelser og gester – ikke akkurat cutting edge.
Den har en slags fuzzy logic som gjør at den lærer seg hva føreren foretrekker, men i og med at områdene er begrenset til for eksempel lysbruk eller bruk av navitainment-systemet, høres ikke den intelligensen veldig intelligent ut.
At du kan doble smarttelefonen din som dashbord er heller ikke noe man ramler ned av barkrakken for når man får vite det, og låse opp og igjen eller betjening av kupevarmer ved hjelp av Cloud’en er vel bare banebrytende for de som tror de er Twitter-pionerer – i dag.
Det er med andre ord ikke helt enkelt å forstå hva Toyota vil med denne, men siden den er styla som en burlesque-artist, er det kanskje noe humor dypt der nede som jeg ikke har fattet.
Eller for å ta det den andre veien, kan ikke snart noen andre ta utfordringen fra Renault på alvor og by Twizy på litt konkurranse? Et puslete innsekt uten prestasjoner i det hele tatt er i hvert fall ingen verdig dansepartner.