-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fremtidsbil realiseres
Den ser kanskje ikke slik ut, men denne kreasjonen har tette bånd til Porsche-klanen.
For 6 år siden skulle jeg spise lunch med Alfa Romeos sjefdesigner, Chris Reitz. Men han var forsvunnet. Plutselig. Nå dukker ham opp bak et av årets mest spennende bilprosjekt.
Det tok ikke lang tid etter forsvinningen før vi fant ham igjen. I meget obskure sammenhenger. Men i bunnen av det hele lå det noe med miljø og hydrogen. Det hele minnet faktisk litt om reisen til Günak og Wilkie - la oss håpe at den Reitz nå har lagt ut på får større suksess.
Reitz er en del av den store Porsche-klanen, men vokste opp i München og ble utdannet ved den sveitsiske delen av Californias Art Center.
Langt lerret
VW, Audi, Nissan, Fiat Alfa Romeo, med bl.a. A2 og Qashqai, og 500 og mengder av konseptbiler – den mannen vet hva han gjør.
Og så til noe som heter Riversimple Movement Ltd der man hadde samlet både offentlige penger, blant annet fra EU, og private penger (blant annet fra investorer i Porsche-slekten).
Hovedkvarteret ligger i Wales der man startet med blanke ark i 2011. De blanke arkene er kanskje bakgrunnen for bilens navn: Riversimple Rasa. Tabula Rasa er jo latinsk for, nettopp, en renvasket tavle.
Nå er ikke arkene akkurat blanke lenger, for nå er den første bilen vist frem og dette virker lovende. Utgangspunktet var noe som skulle ta liten plass, være bærekraftig og derfor, blant annet, bli drevet av el. som blir produsert ved hjelp av hydrogen ombord.
Nøysom
Bilen sånn som den står nå, er en lukket toseter med et utseende ikke helt ulikt Volkswagens XL1. Bygget etter europeiske typegodkjenningskrav med et eget brenselcelleanlegg som gir et forbruk tilsvarende 0,9 l pr. 100 km og som vil kunne kjøre innpå 500 km på bare 1,5 kg hydrogen.
Selv om hydrogenet om bord har vært produsert fra gass er ikke utslippet mer enn (omregnet) 40 g CO2 per kilometer, og med en eksos som er vann må dette være verdensrekord i karbonutslipp fra et voksent kjøretøy.
Utenpå er bilen spesiell: lav hatchback med innkapslede bakhjul, et skikkelig lyscluster foran slik at du ikke skal være i tvil om hvor fronten er, og dører som er festet i taket.
Innvendig ser det hele veldig enkelt og rent ut. Minimalistisk, heter det.
Det fortelles at vekten er helt nede på 580 kg – mye takket være designsjef Reitz som også har hatt hånd om materialer og om verktøyproduksjon (og prising!), og at den har en motor i hvert hjul. Noe som selvfølgelig skaper mange muligheter for effektiv kraftfordeling.
Bildeling
Så mye kraft er det imidlertid ikke. Det som kommer ut av brenselcellen tilsvarer 11,5 hk, men de er effektive: Den kommer ikke lenger enn til rett under 100 km/t, men opp til 90 tar det bare ca. 9 sekunder.
Dette er ikke biler som skal bygges for å selges til bileiere. Riversimple tar sikte på å tilby mobilitetsløsninger, slik at vi snakker om en nabobil-ordning eller noe som plukkes opp etter behov som Bluecar i Paris.
«Og da», sa Reitz en annen gang, « får vi helt andre prioriteter enn en vanlig bilfabrikk. De lever jo av at folk bytter ut de nye bilene sine med noen enda nyere. For oss betyr forretningsmodellen at jo lenger en bil holder seg i bevegelse, jo mer tjener vi».
«Det betyr jo blant annet at vi må tenke på mye mer enn bare vakre former» sa han.
Nå skal det bygges 20 prototyper, og man regner med at de første produksjonsmodellene vil være på markedet i 2018.