-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Bedre klima med motorvarmer
Dersom flere hadde utstyrt sine biler med motorvarmere, ville luften i norske byer vært renere.

Luftkvaliteten i norske byer er så dårlig at det meldes om høy helserisiko for utsatte grupper. Hele elleve byer har fått tillatelse fra Samferdselsdeparte-mentet til å innføre kjøreforbud og andre restriksjoner.
– Forurensningsproblemet ville vært mindre dersom flere hadde motorvarmer på bilen, sier forsker Rolf Hagman ved Transportøkonomisk Institutt.
Utslipp fra trafikken bidrar sterkt til at byene på vinterstid plages av en luftforurensning som kan være skadelig for innbyggernes helse. Over 60 prosent av utslippene av NOx kommer fra veitrafikk.
Varm motor gir mindre utslipp
Forsker Rolf Hagman ved Transportøkonomisk Institutt mener flere motorvarmere ville bidratt til bedre luftkvalitet på vinterstid.
– En kald motor har store utslipp i oppstartsfasen før motoren blir varm, og utslippene blir mindre hvis motoren er varmet opp på forhånd. Bruk av motorvarmer reduserer utslippene av alle helseskadelige stoffer, og gevinsten blir større jo lavere temperatur det er, forteller han.
Hovedårsaken til miljøgevinsten ligger i at bilens katalysator begynner å virke raskere når motoren er oppvarmet på forhånd.
– Alle moderne bensinbiler har en treveiskatalysator som renser eksosen og reduserer utslipp av partikler, CO og NOx. Den begynner først å virke når motoren har blitt varm. Hvis motoren er kald, må bilen kjøre flere kilometer før temperaturen blir så høy at katalysatoren begynner å fungere, sier Hagmann.
En kald motor bruker mer drivstoff, og testresultater viser at drivstofforbruket med motorvarmer kan reduseres med 50 prosent under motorens normale oppvarmingsfase.
Både diesel og bensin
Gjennom avgiftsendringer har regjeringen lagt opp til å øke andelen dieselbiler på bekostning av bensinbiler fordi dieselmotorene slipper ut mindre av klimagassen CO2. Samtidig slipper dieselmotorene ut mer nitrogendioksider og mer helseskadelige partikler.
I 2006 var bare to av ti biler i Norge dieselbiler. I år går hele tre av fire nyregistrerte biler på diesel. Ser man på antall kjørte kilometer, står dieseldrevne kjøretøy for mer 22,6 mrd kilometer, mens bensindrevne kjørte til sammen 20 mrd. km.
– Det er en hypotese at forurensningen i byene har sammenheng med den økte andelen dieselbiler. Motorvarmere vil ha en positiv effekt og redusere helseskadelige utslipp fra både diesel- og bensinbiler, forteller Rolf Hagman.
Umiddelbar effekt
Gjennom handlingsplanen for elektrifisering av veitransporten, legger regjeringen opp til at 10 prosent av alle norske biler skal være elbiler i 2020.
Administrerende direktør Morten Berg i DEFA mener det er viktig at man likevel ikke glemmer miljøaspektet ved bensin- og dieselbiler.
– Det er flott at regjeringen satser på i størst mulig grad å legge om til elektriske biler, men selv om de lykkes med denne målsettingen, vil fremdeles 90 prosent av bilparken bestå av bensin- og dieselbiler, sier Berg.
– Det er fint å bygge ut med ladestasjoner til elbiler, men man bør samtidig legge til rette for bruk av motorvarmer, slik at det blir lettere å ta miljøhensyn også for dem som kjører på bensin og diesel. Dette er effektive miljøtiltak med umiddelbar effekt, sier han.
Fakta om norske biler
· Det er totalt 2 694 540 biler under 3,5 tonn i Norge.
· 61 prosent av bilene går på bensin.
· Seks av ti norske biler har ikke motorvarmer.
· Fire av ti kjøreturer i Norge er på under tre kilometer.
· Regjeringen har som målsetting at 10 prosent av bilene i Norge innen 2020 skal være el-biler. Hvis de lykkes, vil likevel 90 prosent gå på diesel eller bensin.
Fakta om motorvarmer
· Motorvarmeren har en positiv miljøeffekt allerede fra temperaturer under +10 grader, og effekten øker proporsjonalt ved synkende temperaturer.
· Katalysatoren som renser eksosen har ingen effekt før den når en temperatur på 550-600 grader. Det betyr at bilen i praksis kjører uten katalysator og slipper ut urenset eksos de første kilometerne.
· Motoren bruker inntil en halv liter mindre drivstoff per mil de første kilometerne ved bruk av motorvarmer.
· En vanlig motorvarmer bruker ca 600 watt per time.
· En moderne motorvarmer kan tidsinnstilles, slik at den ikke bruker unødvendig strøm.
· Er det null grader eller varmere, holder det å bruke motorvarmeren i 20 minutter. Er det mellom null og -15 bør den brukes i 60 minutter, og er det enda kaldere bør den brukes i 90 minutter.
· Testresultater viser at motorvarmer særlig reduserer utslipp av hydrokarboner, karbondioksid, partikler og NOx.
Testene det vises til er gjennomført av Test World Oy i Finland på vegne av DEFA AS.