Hydrogendrevne brenselcellebiler
Mercedes testet ut hydrogendrevne brenselcellebiler over flere år i Norge. Bil/BilNorge hadde en av dem.
Foto: Øivind Skar
Hydrogendrevne brenselcellebiler
B-Klasse Fuelcell foran fyllestasjonen på Økern.
Foto: Øivind Skar
Hydrogendrevne brenselcellebiler
Hydrogenbiler som har satt preg på trafikkbildet i Oslo-området: Mercedes B-klasse, Hyundai ix35 og ombygd Toyota Prius på fyllestasjonen på Økern.
Foto: Øivind Skar
Hydrogendrevne brenselcellebiler
Mercedes B-Klasse Fuelcell på World Tour med Bil/BilNorge bak rattet. Her på grensen mellom Spania og Portugal.
Foto: Øivind Skar
Hydrogendrevne brenselcellebiler
Miljøstiftelsen Zero var de første til å kjøre to Hyundai ix35 hydrogen/brenselcellebiler fra Oslo til Monaco uten å ha med følgebiler med drivstoff. Her under tanking på en solcelledrevet fyllestasjon sør i Tyskland.
Foto: Øivind Skar
Hydrogendrevne brenselcellebiler
Endelig i mål utenfor kasinoet i Monte Carlo.
Foto: Øivind Skar
Hydrogendrevne brenselcellebiler
Til fjells med hydrogen. Her passeres Alpene via Route Nepoleon.
Foto: Øivind Skar
Hydrogendrevne brenselcellebiler
Den teknologiske oppbyggingen av testbilene Mercedes B-klasse.
Foto: Øivind Skar

El–Hydrogen 1–0

Et ferskt intervju med Daimler-sjef Dieter Zetsche kan tyde på at Mercedes er i ferd med å nedprioritere hydrogensatsingen.

Publisert Sist oppdatert

Hydrogendrevne brenselcellebiler er teknologien som de siste 30 årene alltid har vært «fem år fram i tid».

Les hva vi skrev om allianser innen brenselceller for tre år siden

Etter et snaut tiår med ulike testprogrammer for teknologien i Norge, har den første «masseproduserte» brenselcellebilen fra Hyundai nå vært i handelen i et års tid. Og ett eksemplar av Toyota Mirai har fått på seg norske skilt.

Men ellers er det stille. Musestille.

Med ett unntak: Daimler-sjef Dieter Zetsches uttalelse til tyske Euro am Sonntag, om at batteri/elektriske biler nå har et overtak på hydrogen/elektriske biler i utviklingskappløpet for klimavennlige biler, kan tyde på at Mercedes er i ferd med å tone hydrogensatsingen kraftig ned. Eller kanskje legge den helt vekk?

Liten menighet
Mercedes-Benz har vært i den lille gruppen av bilprodusenter med klippetro på brenselcellebiler, sammen med blant andre Toyota, Hyundai, Honda og General Motors.

Det er nå akkurat fem år siden Mercedes kjørte tre B-klasse brenselcellebiler verden rundt for å bevise bilenes holdbarhet. Bak rattet på en av etappene satt naturligvis BilNorges medarbeider.

Senere skulle nettopp bladet Bil/BilNorge være med på en flerårig holdbarhetstest i Norge med samme biltype. Vi fikk også gleden av å låne ut en bil i en måned til en heldig leser i samarbeid med Mercedes-importøren.

I 2011 var signalet fra Daimler at Mercedes skulle ha en brenselcellebil i salg i 2015. Så ble det skjøvet fram til 2017 – og så ble det helt stille. I 2011 var det ganske uklart hvilken teknologi som kom til å vinne i kappløpet om utslippsfrie biler.

I førersetet
Bilindustriens satsing så langt viser et tydelig overtak for den ladbare teknologien. Særlig Renault-Nissan og Tesla driver utviklingen framover, men også Volkswagen, Mercedes og BMW har meldt seg på med full tyngde.

Her er priser og data for alle nye elbiler som selges i Norge

I Norge ruller det rundt 70.000 batterielektriske biler på veiene, og mindre enn 20 brenselcellebiler.

Mer anvendelig
– Biler med elektrisk rekkevidde på 500 kilometer og hurtiglading ned mot 20 minutter er nå innen rekkevidde, sa Zetsche. Samtidig går det sakte med utbyggingen av et distribusjonsnett for hydrogen.

Thomas Weber, Daimlers utviklingssjef sa dessuten i forrige måned at selskapet er i ferd med å utvikle en batteridrevet luksusbil som skal selges av Mercedes, skriver Automotive News.

Zetsche var også i intervjuet meget klar på at den tyske regjeringen i mye større grad må legge til rette for innfasing av elektriske biler dersom målet om å ha en million av dem på tyske veier innen 2020 ligger fast.

Forbundskansler Angela Merkel møtte tidligere i måneden tysk bilindustris ledere i et håp om å finne løsninger for å få fart på salget av nullutslippsbiler.

Powered by Labrador CMS