-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
El–Hydrogen 1–0
Et ferskt intervju med Daimler-sjef Dieter Zetsche kan tyde på at Mercedes er i ferd med å nedprioritere hydrogensatsingen.
Hydrogendrevne brenselcellebiler er teknologien som de siste 30 årene alltid har vært «fem år fram i tid».
Les hva vi skrev om allianser innen brenselceller for tre år siden
Etter et snaut tiår med ulike testprogrammer for teknologien i Norge, har den første «masseproduserte» brenselcellebilen fra Hyundai nå vært i handelen i et års tid. Og ett eksemplar av Toyota Mirai har fått på seg norske skilt.
Men ellers er det stille. Musestille.
Med ett unntak: Daimler-sjef Dieter Zetsches uttalelse til tyske Euro am Sonntag, om at batteri/elektriske biler nå har et overtak på hydrogen/elektriske biler i utviklingskappløpet for klimavennlige biler, kan tyde på at Mercedes er i ferd med å tone hydrogensatsingen kraftig ned. Eller kanskje legge den helt vekk?
Liten menighet
Mercedes-Benz har vært i den lille gruppen av bilprodusenter med klippetro på brenselcellebiler, sammen med blant andre Toyota, Hyundai, Honda og General Motors.
Det er nå akkurat fem år siden Mercedes kjørte tre B-klasse brenselcellebiler verden rundt for å bevise bilenes holdbarhet. Bak rattet på en av etappene satt naturligvis BilNorges medarbeider.
Senere skulle nettopp bladet Bil/BilNorge være med på en flerårig holdbarhetstest i Norge med samme biltype. Vi fikk også gleden av å låne ut en bil i en måned til en heldig leser i samarbeid med Mercedes-importøren.
I 2011 var signalet fra Daimler at Mercedes skulle ha en brenselcellebil i salg i 2015. Så ble det skjøvet fram til 2017 – og så ble det helt stille. I 2011 var det ganske uklart hvilken teknologi som kom til å vinne i kappløpet om utslippsfrie biler.
I førersetet
Bilindustriens satsing så langt viser et tydelig overtak for den ladbare teknologien. Særlig Renault-Nissan og Tesla driver utviklingen framover, men også Volkswagen, Mercedes og BMW har meldt seg på med full tyngde.
Her er priser og data for alle nye elbiler som selges i Norge
I Norge ruller det rundt 70.000 batterielektriske biler på veiene, og mindre enn 20 brenselcellebiler.
Mer anvendelig
– Biler med elektrisk rekkevidde på 500 kilometer og hurtiglading ned mot 20 minutter er nå innen rekkevidde, sa Zetsche. Samtidig går det sakte med utbyggingen av et distribusjonsnett for hydrogen.
Thomas Weber, Daimlers utviklingssjef sa dessuten i forrige måned at selskapet er i ferd med å utvikle en batteridrevet luksusbil som skal selges av Mercedes, skriver Automotive News.
Zetsche var også i intervjuet meget klar på at den tyske regjeringen i mye større grad må legge til rette for innfasing av elektriske biler dersom målet om å ha en million av dem på tyske veier innen 2020 ligger fast.
Forbundskansler Angela Merkel møtte tidligere i måneden tysk bilindustris ledere i et håp om å finne løsninger for å få fart på salget av nullutslippsbiler.