City eTaxi
City eTaxi
City eTaxi
City eTaxi
City eTaxi
City eTaxi
City eTaxi
City eTaxi
City eTaxi
City eTaxi
City eTaxi
City eTaxi
City eTaxi
City eTaxi

Fra ekstrem sport til taxi-fornuft

Roding har vi møtt i mange former. Sist som en leverandør av ganske heftige sportsbiler. Men nå har de vist oss taxi-tankegangen sin. Spennende den også.

Publisert

En av de gode tingene med Roding var at de var helt kurant gammeldagse. En sterk bensinmotor, en kompetent ramme og nesten ikke vekt var oppskriften. Ikke noe surr med elmotorer eller avansert elektronisk torque vectoring. Her var det gammal stubbe hele veien, ingen fancy finesser.

De har beholdt noe av dette ned-på-jorden i det nye prosjektet sitt også.

Vi snakker selvfølgelig e-mobilitet, noe annet er vel ikke å tenke på når man snakker kompakt storbyTaxi. Og selvfølgelig er det mye moderne elektronikk her, noe annet var vel heller ikke å tenke på for noe som skulle debutere på elektronikkmessen CEBIT.

Men se på denne, den ser i hvert fall ikke ut som den skryter av noe som helst. Den ser ut som den ønsker å være en pålitelig arbeidshest.

Her har Roding jobbet sammen med andre. Det er de som har bygget chassiset og elektro-pakken. Og det har de gjort med innenbys transport av både folk og gods i tankene.

To formål
Varebilversjonen er felles med taxien, og personbiltransportøren i denne formen kommer fra noe som heter Naumann-Design. Det ser ut som om de har gjort en veldig kompetent jobb.

Den måler ikke mer enn 330 x 148 cm, og har en høyde på 166. Det gir god plass for tre, med føreren i midten, og 360 liter bagasje.

Og tar du ut passasjersetene har du plutselig et volum på 1300 liter tilgjengelig – faktisk er gulvet stort nok til å ta en Europall. Nyttelasten er 380 kg, det blir mange småpakker det.

EU-tilpasset
Det har vært lagt veldig vekt på å bygge denne lett. Den har kommet rett under 450 kg uten batterisystemene. Det gir den EU-klasse L7E med fordeler både på førerkort og hvor du kan kjøre.

Hele el-systemet er forresten lav-volts, hvilket selvfølgelig gjør reparasjon og vedlikehold meget enklere også.

Men lav-volt oppskriften har også gjort det nødvendig med et batteribytte-system i stedet for lading fra nettet.

Det sies at manuell, eller automatisk batterikassett-bytte, går like kjapt som å fylle bensin.

Hele bilen er et av mange elementer i et større offentlig prosjekt som heter Adaptive City Mobility, og kjøretøyene skal nå inn i en langsiktig praksisjobb i München.

Hva som skjer videre er imidlertid ikke helt klart.

Powered by Labrador CMS