-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Pacemaker? Trygg i elbil.
En tysk undersøkelse slår fast at folk med hjertestarter eller pacemaker ikke får systemet forstyrret av at de nærmer seg en elbil.


Illustrasjon fra rapporten:
Det er opplagt helt begripelig at folk med pacemaker eller med intern defibrillator er engstelige for elbiler.
Det er velkjent at disse innretningene, som så effektivt holder dem i live, er følsomme for sterk elektromagnetisk interferens, og det er selvfølgelig nærliggende å tro at dette er noe som elbiler både er fylt av og omgir seg med.
Forskere i München, konsentrert rundt det Tyske Sentrum for Hjerte og Kretsløp-forskning (DZHK), har tatt for seg godt over hundre pasienter med det som på fagspråket åpenbart heter Implanterte Elektriske Hjertedingser (CIED).
Siden DZHK er en del av det Tekniske Universitet i München, kunne man utføre studiene i et rent laboratorium med elbilene på en prøvebenk, slik at bilen hele tiden ga maks ytelse.
Avanserte elektrokardiogrammer klarte ikke å påvise et eneste feilslag hos noen av forsøks-kandidatene.
Konklusjonen var helt klar: ingen fare for CIED-pasienter å kjøre elbiler.
Dr. Carsten Lenners, en av vitenskapsfolkene, forklarer at «dagens elbiler er bygget slik at inne i bilen er man meget godt skjermet fra elektromagnetisk påvirkning. Utenfor er det ikke så bra», sier han og legger til at det faktisk er litt mer kritisk når man lader.
Men selv om påvirkningen er større når man fyller, viste ikke målingene antydninger av problemer ved slike situasjoner heller.
Men han legger til at «elbiler og ladesystemer er i stadig utvikling slik at det vil være nødvendig med stadig forskning på dette området, for å holde øye med utviklingen.»
Men i dag er det åpenbart ingen blinkende lys som antyder fare.