-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sinclair på hjul igjen
Det er vel ingen som husker Sinclair C5 mer. Heldigvis. En katastrofe på vei til å hende. Nå er Lorden på gang igjen, denne gang på bare to hjul
Det er rart at noe så glupt som Sir Clive Sinclair ikke kan gi seg med disse eksperimentene sine på hjul.
Hvis han hadde nøyd seg med sin Executive, en av de aller første slimline lommekalkulatorene fra 1972, og den fantastiske PC-serien, ZX Spectrum, blant andre fra sent 70- og tidlige 80-årene, hadde han ikke behøvd å gjøre mer. Da hadde han allerede gjort meget mer enn de aller fleste.
Og siden han viste seg som en meget habil pokerspiller – han vant den første sesongen med Celebrity Poker Club – kunne han brukt fritiden, og formuen, sin på det.
Men så skulle han gjøre bruk av minimalismen sin i transport også, og bygget et badekar på tre hjul (det ene var for sikkerhets skyld foran!).
C5 het den, og ganske morderisk virket den. Den hadde riktignok et batteri og en liten el-motor, men for å komme frem måtte du tråkke på sykkelpedaler, og for å bestemme retningen hadde du et sykkelstyre under knærne!
Hvitvare
Sinclair fikk Lotus til å være med på å gjøre den produksjonsklar. Stirling Moss, som later til å promovere omtrent hva det skal være, gikk også god for denne, den ble bygget hos Hoover, og siden motoren kom fra Polymotor i Italia ble det fort en myte at dette var vaskemaskinteknologi hele veien.
Med 24 km/t som toppfart kunne den behandles uten førerkort. Det skulle visstnok være en kjøpsvekkende faktor, men publikum skjønte sitt eget beste.
Maskinen ble en kommersiell katastrofe, den ble vel solgt i en 12.000 eksemplarer. I oktober 1985 konket det spesielle Sinclair-selskapet som sto bak denne konstruksjonen.
Nytt forsøk
Kanskje det er for å feire dette 25-års jubileet at han nå dukker opp med et nytt forslag, som ser enda farligere ut enn det forrige.
X-1 heter den, og nå er minimalismen tatt enda lenger. For denne gangen er det bare to hjul. Og det hele, som tross alt inkluderer et lite hylster av et karosseri, veier ikke mer enn 30 kilo.
For å være skikkelig moderne heter det hybrid denne gang. Hybrid i den forstand at du blander elektrisk drift med muskelkraft. Og muskelkraften er via pedaler, men denne gangen sitter du i en såkalt FF-stilling. Feet Forward betyr det, og er egentlig motorsyklistenes litt nedvurderende karakteristikk av hvordan man sitter på noen av de nye super-scooterne.
Et lite 24 volts litiumbatteri gir strøm til en 190 W pannekakemotor som drar bakhjulet over en kjede, pluss et kullfiber-karosseri med veltebøyle, er den vesentlige delen av spesifikasjonene. Sammen med 16 tommers hjul som ser ut som de passer perfekt oppi de fleste standard bygate-hull.
Selv med en pris på ”bare” £ 595, er det ikke mye som tyder på at dette blir noen suksess heller.