-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stridens epler
Det er delte meninger om hvilke fordeler som skal gis til ladbare hybrider. Noen mener de allerede har fått for mye mens andre vil gi dem fulle elbilfordeler.
Salget av ladbare hybrider, også kalt plug-in hybrider, er nesten tredoblet hittil i år sammenlignet med i fjor.
Ved utgangen av september er det ifølge OFV registrert 15.888 slike biler i Norge, opp fra 5.153 samme periode i fjor. Til sammenligning går salget av elbiler tilbake med 11,3 % og utgjør hittil i år 17.485 biler.
Større tilbud
Hovedårsaken til den voldsomme veksten er at utvalget av ladbare hybrider har eksplodert det siste året.
Mens det i første halvår 2015 i hovedsak var tre volumprodusenter i denne nisjen, Mitsubishi, Audi, og Volkswagen, er det i dag seks etter at BMW, Mercedes og Volvo også kan notere seg for firesifrede salgsvolumer.
Og de som er i markedet utvider stadig modellporteføljen. BMW har for eksempel hele seks ladbare modeller, Mercedes har fire og Volvo har foreløpig to, men snart dobler de tilbudet når nye S90 og V90 kommer i T8-utgaver.
Se stor oversikt over ladbare hybrider som selges i Norge
Færre fordeler
De ladbare hybridene har langt fra de samme fordelene som elbiler har i Norge. De får ikke kjøre i kollektivfeltet, de må betale bom- og fergeavgifter, de har vanlig årsavgift og full firmabilbeskatning.
De kan imidlertid parkere på plasser for «ladbare kjøretøy» så lenge stikkontakten er plugget inn.
Mange mener de burde få flere fordeler, for eksempel redusert firmabilbeskatning og redusert årsavgft.
Billige i innkjøp
Men selv om hybridene ikke har elbilens fordeler i hverdagen, har de store fordeler når de skal kjøpes. De ladbare hybridene har nemlig vesentlig lavere engangsavgift enn biler med bare forbrenningsmotor og tilsvarende effekt takket være lavt oppgitt CO2-utslipp.
Folke-modeller som Audi A3 e-tron, BMW 225 xe Active Tourer og 330e, Mercedes C 350e, Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Golf GTE og Passat GTE er helt fritatt for engangsavgift. Men i motsetning til elbilene må de svare for moms.
Og selv om de mest luksuriøse SUV-ene fortsatt svarer for engangsavgift i 100.000-klassen, er dette en brøkdel av hva avgiften er for tilsvarende motoriserte biler uten stikkontakt.
Ta eksempelvis den ladbare Mercedes GLE 500e mot en GLE 500 med V8-motor. Bilene yter henholdsvis 442 og 435 hk og gjør null til hundre på 6,1 / 5,3 sekunder. Her er avgiftsforskjellen nesten en halv million kroner, noe som gjenspeiles i utsalgsprisen.
Bruken avgjør
Så vil en ladbar hybrid være positiv for miljøet? Dette avhenger helt av kjøremønster og hvordan den lades.
Personlig har jeg en daglig kjørelengde på under 30 kilometer og ville med lading hver natt kunne kjøre elektrisk hele uken og ha friheten til å kjøre lengre turer i helger og ferier uten å planlegge ladepauser.
I motsatt ende av skalaen har man firmabilbrukere som kan gi blaffen i å lade siden de ikke betaler for drivstoffet selv.
Vedkommende får tilgang til en avgiftsgunstig bil som forurenser mer grunnet tung batteripakke som gir noen hundre kilo ekstra vekt og dertil hørende drivstofforbruk.
Skille på gode og dårlige
Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu argumenter for å skille mellom ladbare biler på foreningens hjemmesider:
– Det er på tide å skille mellom de gode og dårlige ladbare hybridene når myndighetene beregner avgifter. Om vi fortsetter i dagens spor, risikerer vi å ende opp med en ny dieselskandale for de ladbare bilene som ikke har god nok elektrisk rekkevidde.
– Vi foreslår at bilene som har en batterikapasitet på minimum 0,5 kWh per 100 kg egenvekt får 20 % vektfradrag som i dag, mens bilene som ikke klarer kravet får 10 prosent, sier Bu med støtte fra Kari Asheim i miljøorganisasjonen Zero.
– Fram mot 2020 bør kravet innskjerpes (trappes opp til et krav om 0,75 kWh/100kg, og deretter 1,00). I tillegg bør vektfradraget etter hvert fjernes helt for bilene som ikke når opp, sier organisasjonene.
I denne tabellen har vi laget en oversikt over ladbare hybrider som selges i Norge i dag. De tre kolonnene lengst til høyre viser oppgitt rekkevidde, faktisk rekkevidde for biler testet av BIL, og faktisk rekkevidde i prosent av den oppgitte.
Se hvordan regjeringens forslag til nye avgifter slår ut for alle personbiler som selges i Norge
Se hvordan avgiftene for varebiler er foreslått i 2017-budsjettet