-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Gammel Mini blir ny og ren
Mini-fabrikken i Oxford tilbyr nå å bygge om en klassisk Mini til moderne elbil. Skulle du angre, kan du senere få den bygget tilbake igjen.
I Minis hjemland ruller mange av den klassiske småbilen med opprinnelse i 1959 fortsatt på veiene. Mange hegner nok godt om sine klenodier, men nå er det også mulig å få den bygget om til elbil.
Idéen ble født allerede før lanseringen av elektriske Mini Cooper SE i 2019. På bilutstillingen i New York året før viste man frem «Classic Mini Electric»; et unikt og velrestaurert eksemplar av den klassiske Mini Cooper hvor den opprinnelige motoren var erstattet av en elmotor.
Reaksjonene var så positive at et dedikert team på Mini-fabrikken i Oxford jobbet videre med prosjektet og utviklet planen for å gi et tilsvarende tilbud til eiere av klassiske Minier i Storbritannia.
Elektrifisering har lenge vært et tema hos Mini – allerede i 2008 kjørte vi en prototyp som siden ble bygget i et lite antall for det amerikanske markedet.
Varsom håndtering av originalen er en viktig del av konseptet, derfor gjøres kun reversible endringer på bilens konstruksjon under ombyggingen.
Bensinmotoren til hver bil blir behørig merket og lagret. Dermed er det også mulig å sette bilen tilbake til sin opprinnelige stand på et senere tidspunkt om eieren skulle ombestemme seg.
Bensinmotoren erstattes med en elmotor som yter 90 kW (122 hk). Noen sinke blir den ikke – null til hundre går unna på rundt ni sekunder.
Hurtiglading er ikke noe tema – batteriet kan lades med en effekt på opptil 6,6 kW og holder ifølge produsenten til en rekkevidde på rundt 160 kilometer.
Det sentrale instrumentpanelet, kjent siden bilens tidlige dager, oppdateres også for å kunne vise nødvendig informasjon om rekkevidde, girvalg og annet.
Den elektriske kjernefamilien til Mini vil i løpet av de neste årene inkludere en ny 3-dørs-modell, en ny crossover-modell i småbilsegmentet og en crossover-modell i kompaktsegmentet. Fra 2030 og utover vil Mini kun lansere elektriske modeller.