-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sviktende kundelojalitet?
Lær av Roadster Square!
Å drive god forretning gir ikke mye rom for sentimentalitet. Og bilsalg regnes unektelig blant de mer kyniske forretningsområdene. Så å hevde at kunder blir glade i en bilforhandler eller –importør er sikkert å ta hardt i. Men den kundelojaliteten som Morgan-importøren Roadster Square opplevde da de feiret 15 års jubileum lørdag, kan bare ha med én ting å gjøre: Følelser.
Her er det også interessant å regne prosentforholdet mellom bestand og oppmøte sammenlignet med andre bilmerker og respektive merkeklubber . I Morgans tilfelle utgjorde oppmøtet nærmere 1/3 av bestanden. Dersom Buick- eller MG-klubben skulle ha mønstret en tilsvarende prosent av sine respektive merkebestander måtte de ha stilt med over 400 biler, Lanciaklubben med 250 og Porsche-klubben med rundt 700! Men neppe noen av disse får slik drahjelp av importøren som Morgan-eiere, og da får importørene heller ikke den oppbackingen som Roadster Square får.
Nå skal det ikke underslås at programmet som Roadster Square bød på var særdeles fristende for anglofile bilfreaks – med avslutning på den britiske ambassade som klimaks. Været var også særdeles roadstervennlig helt fra morganen av, og som den tredje store skyvehjelpen hva oppmøtet angår rekrutterte importøren biljournalister med Godt Omdømme (kremt) til å lufte importørens egen Morgan-samling (visstnok den største utenfor England) for anledningen.
For oss som stilte opp ble hele forestillingen et mentalt løft fra start til finish. Bare det å se og høre et knippe av de sagnomsuste Morgan-trehjulerne live kan gjøre en bilentusiast søvnløs gjennom resten av helgen (og slik ble det!). Et Oslo badet i lett varmende sol og smekkfullt av vårblide innbyggere gjorde ikke løftet mindre. Fire biler i bredden opp Karl Johan må bare oppleves, prøv med fem, fattern sier det går, sa Christian Hallan. At flere 5-6 år gamle guttunger på fortauet brøler seg hese av begeistring over bilen du kjører i, glemmer man heller ikke så fort! Og etter å ha fylt Youngstorget fikk merkeentusiastene sitt ved at Hallan senior med ropert i handa gikk fra bil til bil og fortalte historien bak akkurat det eksemplaret.
Etter nok en parade opp hovedstadens hovedgate endte feiringen som nevnt på den britiske ambassaden, der en musikalsk trio underholdt med Hallan juniors kone som en glimrende solist. Taler ble holdt av far og sønn Hallan, Morgan-klubbens formann og redaktør, og ikke minst av den britiske ambassadøren selv. Samtlige 93 biler fikk parkert på området, deltakerne ble traktert med pølser og mineralvann, og ambassaden overrasket ved å presentere en egen bløtkake pyntet med en marsipan-Morgan på toppen. Til gjengjeld mottok ambassaden to Morgan-plakater signert av alle deltakerne, en hedersplakett fra Morgan-klubben og et håndtegnet te-kart over Oslo.
En stor dag for Morgan-entusiaster, en stor dag for Roadster Square, og en stor dag for bortskjemte motorjournalister som plutselig oppdaget at Morganfugler på så mange måter har stått opp tidligere enn andre bilentusiaster.
Måtte det fortsatt være rom for denne type virksomhet i norsk bilbransje i minst en Hallan-generasjon til!