-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Underlige fisker
Det er ikke lenge siden Mercedes viste en konseptbil der formen var inspirert av fisker. Nå viser Nissan en samling robotbiler som oppfører seg som fiskestimer.
Vi viste dere for ikke så lenge siden, Nissans Land Glider som debuterer på bilutstillingen i Tokyo. Disse underlige skapningene er meget merkeligere.
Men vi kan jo begynne med navnet – det er ikke lite merkelig det heller. EPORO er de døpt, det står, fortelles det, for Episode 0 Robot og skal visstnok fortelle at her snakker vi om null utslipp og null ulykker.
Her har Nissans folk studert fiskestimer og sett hvordan deltakerne sømløst glir inn og ut av hverandres kurs uten at det er antydninger til kollisjoner – de kommer visstnok ikke en gang borti hverandre.
EPOROene er programmert til å oppføre seg som en fisk i en stim, der de beveger seg unisont i en stor gruppe med full kommunikasjon med hverandre slik at det ikke er noen tvil om hvor de andre er og hvor de skal.
Disse merkverdighetene følger etter Nissans forrige Zologiske stunt – BR23C roboten fra 2008.
Her var det kun anti-kollisjon som ble demonstrert, for denne roboten repeterte bienes oppførsel. Bier kan også fly ganske tett – og de kolliderer aldri. Ikke med noe. Men de flyr ikke i flokk. Derfor er altså EPORO et skritt videre.
Tre ting karakteriserer fisk i stim, lærer vi: unngå kollisjoner, tett kjøring, side ved side og at man trekker seg mot fisker som opprinnelig er et stykke unna.
Så dermed blir de små pod’ene utstyrt med laser-avstandssøker for å sjekke avstand til nærmeste og en bredbåndradio for å kommunisere.
Resultatet er en flokk underligheter som alle oppfører seg individuelt og uavhengig av hverandre, men som samtidig samarbeider tett for å unngå fysiske konfrontasjoner.
Nissan sier at vi kan lære av fiskestimene når vi skal utvikle nye og sikrere trafikksystemer. Og første gang de viste det, var på CEATEC-utstillingen i Japan, som startet uken før bilutstillingen.
Som et lite PS: BR233C var delvis designet på Nissans villeste design-satellitt, Creative Box i tetteste Tokyo. Dersom EPORO kommer fra det samme etablissementet, er det overveiende sannsynlig at vi finner norske streker i disse greiene.