-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
DeltaWing for familien
Da de viste forslaget om en racerbil der forhjulene satt så nært at det nesten virket som ett forhjul, trodde ingen at dette kunne gå fort på bane. Det gjorde det. Nå foreslås en familiebil etter oppskriften.
Siste gang vi så spor av DeltaWing-tankegangen var vel da Nissan viste sin BladeGlider i Tokyo i høst.
Don Panoz, tidligere kjent som sjef for et sportsbilmerke i eget navn, nå styreformann i DeltaWingTechnologies, syntes ikke det var noe morsomt.
Det startet med et harmonisk samarbeid der DeltaWing og Nissan kjørte Le Mans sammen, med overraskende positive resultater. Den kvalifiserte på 29. plass og kjørte LMP2-tider til den ble påkjørt etter 75 runder.
Ingen hadde trodd at noe med en slik fasong og så små forhjul kunne komme rundt banen i racingtakt i det hele tatt.
Det skal jeg si den kunne.
Men etter det har det surnet til. Nissan og DeltaWing bruker geledd med jurister for å avgjøre tvister rundt intellektuelt eierskap, og imens viser DeltaWing oss nye ideer.
De har offentliggjort en rendering på sin Facebookside som forteller at de også kan tenke seg en fireseters familiebil innenfor konseptet.
Samme oppskrift, trange forhjul, nesten ikke vekt på forhjulene (det burde gått ut over styringen, men det gjør det åpenbart ikke,) spiss front, vider seg sterkt ut bakover, og med en ganske heftig hekk. Men her skal det altså bli plass til fire, og ikke bare en sped racerfører.
På grunn av lav vekt, liten rullemotstand og god aerodynamikk sier DeltaWing at med en liten motor, 85-110 hk, vil man kunne gjøre nulltilhundre på seks sekunder og klare litt over 200 km/t.
Men det er ikke DeltaWings hensikt å bevise det selv. «Vi er for små til å gjøre noe inntrykk på det vanlige bilmarkedet», sier Gary Fong, en av DeltaWing-sjefene. Her prøver de å selge lisenser til etablerte bilfabrikker som så skal sette det i produksjon.
«Vi ønsker å bygge tusenvis av slike hvert år» sier Fong, og den beste måten å få til det på er åpenbart å jobbe tett samen med en industriell aktør. «En brukbar prototype burde vi kunne ha klar om fire år.»