-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Svarte ringer under armene
Nissan har utviklet et svette-følsomt setetrekk som de påstår kan hindre trafikkulykker.


Svarte fuktringer under armene er som regel et signal på at noe er litt for varm. Enten utenfor, eller i armhulene dine.
Og ikke alltid like tiltrekkende, kanskje.
Nissan har gjort denne delen av livet litt mer attraktiv. De har jobbet sammen med et nederlandsk designfima og utviklet et setetrekk som de sier kan hindre bilulykker.
Nissan påstår nemlig at dehydrerte personer har akkurat like stor mulighet for å forårsake en ulykke som de som er alkoholpåvirket.
Dermed dukker det opp et stoff som Droog, det designfirmaet jeg snakker om, kaller Soak og som skifter farge dersom det merker at kroppens utsondringer – eller hva vi skal kalle dem – har et stort saltinnhold.
Salt betyr at du er forholdsvis dehydrert, med andre ord en fare for deg selv og andre.
Nå er ikke poenget med setet at det hindrer ulykker fordi det endrer farge fra blått til gult, men bare at det demonstrerer for oss at det kan reagere på en tilstand som ikke er så bra.
I stedet for å skifte farge kan det for eksempel sette i gang en alarm som forteller føreren at han må stoppe og ta seg en flaske vann.
Nissan antyder også at man kan bruke stoffet på rattet, og forskere fra universitetet i Cardiff, som har jobbet litt med dette, peker på at det å sjekke førerens tilstand kan være vel så nyttig som å overvåke bilens.
Professor Peer Wells føyer til at «vi kommer til å få mer og mer av disse monitorene. Alkolås er bare et eksempel. Kamera som følger pupillene og slår alarm hvis du virker trett er et annet.
Denne dehydrerings-monitoren er noe som sikkert vil komme, og jeg ser for meg at vi kan overvåke både adrenalin og hormonelle funksjoner.
«Det er mange faktorer som avgjør hvor egnet vi er til å kjøre bil» sier han.
Kanskje like greit at det går mot selvkjørende.
PS!
Mitt personlige høydepunkt med Droog, som også driver et ganske muntert hotell i Amsterdam, er da de deltok på Møbelmessa i Milano med diamant-pyntede plasterlapper. «Hvorfor har ingen kommet på det før» var den almene reaksjonen.