-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda i mer enn 300
Jeg skal ikke vedde på det, men jeg tror ikke noen Skoda noensinne har beveget seg med 200 mph. (320 km/t). Nå skal det skje
Ikke før har vi fortalt om en nydelig Fabia som Skoda-designerne kappet taket av og gjorde til en veldig attraktiv firedørs roadster, før fartsdemonene hos Skoda er i full gang.
Dette prosjektet er enda mer spennende, for nå dreier det seg bare om rå fart. Rett frem. Til absolutt ingen nytte. Gjett om dette blir moro.
VW-gruppen har masse fart i seg. Lamborghini, Porsche, Bugatti. Bentley med hastighetsrekord på is. Audi på Le Mans. Spesielle Volkswagen strømlinjere som setter fartsrekorder på Nardo. Men Skoda?
Skoda er det ute i rallyløypa riktignok, men det er ikke akkurat den type fart som gir fartsfrikene tårer i øynene.
Nå skal det rettes på – foreløpig har vi riktignok bare skisser av det nye verktøyet deres, men oppskriften er klar, og det er ikke noe som tyder på at de ikke skal få til dette.
Det er den engelske filialen som står bak det hele forresten, når engelskmennene tenker i disse baner, blir det ofte ganske bra.
De skal feire 10 års jubileum for sine vRS-merkede spesialmodeller ved å bygge en vRS som skal ut-ve-ærr-esse alle gamle vRS’er.
De tar utgangspunkt i en Octavia vRS – egentlig en skikkelig olding, basert på den gamle Golf/Jetta-plattformen. Så henter de inn noen folk fra RevoTechnik som først tar for seg motoren.
Den får en ny Garret turbo med inntil 28 PSI ladetrykk som mater motoren med en herlig metanol/vann-blanding med oktanverdi langt på nordsiden av Super.
For å håndtere dette finner vi blant annet spesialopphengning fra KW, sperrediff som virkelig sperrer og aerodynamiske grep som blant annet betyr at den sitter 80 mm nærmere bakken.
Og bakken i dette tilfelle vil si saltsletten i Bonneville. Bilen skal delta på Bonneville Speed Week i midten av august – en av de vanvittigste fartsfestene i verden.
Der skal denne toliters motoren som nå er på oppunder 600 hester, klare å presentere mer enn 200 miles per hour, lover ingeniørene oss.
Bilen er selvfølgelig bygget etter reglene nedfelt av Southern California Timing Association (ja, helt riktig, Bonneville ligger i Utah), og skal delta ikke klassen for 2-liters produksjonsbiler.
Det er en herlig definisjon disse folkene har av ”produksjon”.
I dette tilfelle har produksjonsbilen blant annet fullt racingbur, gjensveisede dører slik at man entrer gjennom vinduet, en rekke festlige brannsluknings-innretninger og en fallskjerm som bremsehjelp.
Banen det kjøres på er til sammen ni miles, med en mile på midten der farten måles.
I snart 100 år har verdens galeste fartshuer lekt seg her, med alt fra kjempesvære diesel-lastebiler til små racere bygget av droptankene fra jetfly. Det er skikkelig gøy at Skoda-fabrikken bonder med disse hedersfolkene.
Bare så det er nevnt: De spesielle vRS-moidellene engelske Skoda har budt på i ti år, er det solgt flere enn 12.000 eksemplarer av så langt. God grunn til å feire, spør du meg.