-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
USA-Phaeton ditcha
Endelig har VW kastet inn håndkledet, i hvert fall på USA-markedet, og skal gjøre Phaeton til det ikke-produktet det alltid har fortjent å være. Neste år trekkes bilen tilbake der.
Nå er VW glupe nok til å fortelle at september 2006 er deadline. Ikke kjenner jeg strategien bak en slik melding, tror de kundene kommer til å køe seg opp og kjempe på nevene løs for å få tak i de siste eksemplarene? 686 av denne modellen er solgt der i år – målet var 10.000 biler i året allerede i fjor. Da den aldri viste tegn på noe som helst, i nærheten skulle vi bare vente til V-åtteren kom. Eller til dieselmodellen kom. Det hjalp lite. Noen som antyder at det ikke var en og annen stormannsgal tanke ute og gikk?
Dette er selvfølgelig et ledd i ex-Chrysler nest-topp Wolfgang Bernhards tapre forsøk på å hente VW i USA tilbake til de svarte bunnlinjers avdeling. Han vil få problemer, selv med Passat, og den tradisjonelle amerikanske bestselgeren, Jetta på plass, har USA-salget så langt endt 11 prosent under fjorårets.
Hjemme i Europa forsøker VWs talspersoner å trøste seg selv med å fortelle at salget av Phaeton så langt i år er 25% over fjorårets, uten å nevne noen tall. I fjor endte Phaeton-salget i Europa på ca. 3.700 – litt ned i forhold til 2003 og bare ca 10.000 under S-Klasse Mercedes. Den samme talsmannen forteller for øvrig at det skal komme en etterfølger til dagens.
Stephen Pope, analytiker hos Cantor Fitzgerald i London, sier det litt tydeligere til Detroit News: Det amerikanske er verdens mest dynamiske bilmarked. Funker ikke bilen der, funker den ingen steder. De skulle ganske enkelt droppe den helt.