Felles skjebne

Walter P. Chrysler satte den første Plymouthen i produksjon i 1928 for å kapre kunder i lavprissegmentet, der Henry Ford rådet grunnen. Etter bare 3 år hadde Plymouth erobret rollen som USAs 3. største bilmerke. En posisjon de, med få unntak, beholdt til langt opp på 60-tallet.

Publisert

Tidligere i år annonserte Martin R. Levine, visepresident i Chrysler-Plymouth and Jeep Division, at Plymouth skulle fades ut i løpet av modellåret 2001. Historien ser altså ut til å gjenta seg. Et annet Chrysler-produkt med aner fra gode, gamle dager, DeSoto, ble nemlig fadet ut for ganske nøyaktig 40 år siden. I slutten av 1960 ble merket gravlagt for godt. Salget av 61-modellen, som ble introdusert i oktober 1960, kom bare opp i litt over 3000 biler. DeSoto var mellomklassebilen som konkurrerte mot Mercury, Buick og Oldsmobile.

Listen over gravlagte amerikanske bilmerker er etter hvert lang. Hvilket amerikansk bilmerke forsvinner neste gang? Det går rykter om at Ford vurderer å kutte ut Mercury, samtidig snakker GM om at de har for mange merker å forholde seg til. Inntil videre er det ”business as usual i USA.

Av Tormod Magelssen

Bilde Prowler 1998

Bilde DeSoto 1952

Powered by Labrador CMS